Hayabusa 2 pobrała próbkę z Ryugu

Japońska sonda kosmiczna Hayabusa 2 wylądowała na planetoidzie Ryugu i pobrała pierwszą z dwóch próbek, które przywiezie na Ziemię pod koniec 2020 roku.

Japońska sonda Hayabusa 2 została wystrzelona w grudniu 2014 roku. Jej celem była planetoida 162173 Ryugu. Dotartłą do niej po ponad trzech latach lotu, 27 czerwca 2018. Następnie, po wstępnej fazie obserwacji, we wrześniu i w październiku 2018, sonda uwolniła lądowniko-łaziki MINERVA II i MASCOT, które z sukcesem osiadły na powierzchni Ryugu i wykonały serię pomiarów.

Do końca października 2018 sonda przeprowadziła trzy testowe zbliżenia do powierzchni, gdzie minimalny dystans wyniósł około 20 metrów. Uwolniono także marker, który osiadł na powierzchni planetoidy.

Sekwencja pobrania próbki / JAXA

Wszystkie te przygotowania pozwoliły zrealizować pierwsze pobranie próbki z powierzchni. Wykonano je w nocy z 21 na 22 lutego. Tuż po dotknięciu gruntu Hayabusa 2 ze specjalnego działa wystrzeliła pięciogramowy pocisk, i zebrała wzburzony materiał z powierzchni.

Zdjęcie wykonane po pobraniu próbki / JAXA

W grudniu 2020 ma on zostać przywieziony na Ziemię w specjalnej kapsule powrotnej. Jest to już druga japońska misja o nazwie Hayabusa. Pierwszy “Sokoł” został wystrzelony w 2003 roku, pobrał próbki z asteroidy Itokowa, i dostarczył je na Ziemię 7 lat później.