Niezwykła aktywność planetoidy (6478) Gault

8 stycznia 2019 roku w cyrkularzu CBET 4594 wydawanym przez Centralne Biuro Telegramów Astronomicznych pojawiła się informacja o zaobserwowaniu niezwykłej aktywności planetoidy (6478) Gault.

Obiekt odkryty został 12 maja 1988 roku przez C. S. Shoemaker oraz E. M. Shoemaker. W ciągu ostatnich 30 lat obserwowany był przez okres jego 19 opozycji, dzięki czemu pokaźna liczba pomiarów astrometrycznych pozwoliła na bardzo dokładne wyznaczenie orbity. To obiekt wewnętrznej części Pasa Głównego Planetoid, pomiędzy Marsem a Jowiszem. Na pełen obieg wokół Słońca potrzebuje 3,5 roku, obiegając go w średniej odległości 2,3 jednostki astronomicznej. Na podstawie jasności absolutnej (jasność planetoidy jaką miałaby znajdując się 1 jednostkę astronomiczną od Słońca i 1 jednostkę astronomiczną od Ziemi) wynoszącej 14,4 magnitudo szacunkowe rozmiary rzeczywiste zawierają się w przedziale 4-6 km średnicy.

Pierwsze obserwacje niezwykłej aktywności asteroidy zaobserwowano/zgłoszono 8 grudnia 2018 roku. W ciągu kolejnego miesiąca wykonano kilka dodatkowych obserwacji potwierdzających nietypowe zachowanie. Okazało się że planetoida 6478 ciągnie za sobą warkocz, będący najprawdopodobniej drobnymi szczątkami i pyłem. Na podstawie wykonanych obserwacji astronomowie uważają, że nietypowa aktywność rozpoczęła się miesiąc wcześniej (listopad 2018). Ponieważ planetoida nie wykazywała aktywności przez ostatnie 3 dekady, najbardziej prawdopodobnymi przyczynami pojawienia się nietypowego warkocza są rozpad planetoidy związany ze wzrostem tempa rotacji obiektu w wyniku efektu Jarkowskiego, albo zderzenie z mniejszym ciałem.

W ciągu ostatnich kilkunastu lat, naukowcy odnaleźli pewną pulę obiektów które podobnie jak wspomniana planetoida Gault, wykazywały aktywność przypisywaną kometom. Od niedawna również coraz częściej używanymi są terminy „aktywne asteroidy” bądź „komety pasa głównego”. O klasyfikacji do wspomnianych grup decydują m.in.:

• średnia odległość planetoidy mniejsza od średniej odległości Jowisza od Słońca,
  • parametr Tisseranda, którego wartość przekracza 3.

Nieco szerzej na ten temat można poczytać m.in. na stronie Davida Jewitta który jest jednym z naukowców badającym to zjawisko http://www2.ess.ucla.edu/~jewitt/mbc.html .
O przyczynie niezwykłej aktywności planetoidy 6478, dowiemy się najprawdopodobniej wkrótce, gdy pojawią się wyniki obserwacji przez niektóre największe teleskopy świata.

(CBET)