Udany start Sojuza-2.1a z Wostocznego (27.12.2018)

Dwudziestego siódmego grudnia rakieta Sojuz-2.1a z kosmodromu Wostoczny. Na pokładzie znalazło się łącznie 28 satelitów.

Do startu rakiety Sojuz-2.1a doszło 27 grudnia o godzinie 03:07 CET. Start nastąpił z nowego rosyjskiego kosmodromu Wostoczny, położonego na dalekim wschodzie Rosji. Start zakończył się sukcesem, a na pokładzie rakiety znalazło się aż 28 satelitów (z czego 26 miało status “drugorzędnych”). Główne satelity zostały wyniesione na orbitę w wysokości około 505 x 510 km i nachyleniu ok. 97,5 stopnia. Był to dopiero czwarty start rakiety z tego kosmodromu i trzeci udany.

Głównym ładunkiem w tym starcie były dwa satelity Kanopus-W. Zadaniem tych satelitów są optyczne obserwacje Ziemi na paśmie widzialnym i podczerwonym. Maksymalna rozdzielczość tych satelitów wynosi około 2,5 metra. Masy startowe tych satelitów to 473 kg. Satelity zaprojektowano na pięć lat prac na orbicie.

Start Sojuza-2.1a z kosmodromu Wostoczny – 27.12.2018 / Credits – Roskosmos

Ponadto, na pokładzie tego Sojuza znalazło się 26 “drugorzędnych” satelitów, w większości typu CubeSat. Dwanaście z tych satelitów należy do firmy Planet, również specjalizującej się w obserwacjach Ziemi. Z pozostałych satelitów na wyróżnienie zasługują dwa satelity D-Star ONE. Są one zbudowane przez jedną z niemieckich firm specjalizujących się w budowie małych satelitów. Co ciekawe, jeden z tych satelitów docelowo będzie używany przez firmę z Czech. Zadaniem obu D-Star ONE jest nasłuch sygnału ADS-B, wykorzystywanego w branży lotniczej.

Pierwszy start z Wostocznego nastąpił 28 kwietnia 2016 roku. Docelowo Wostoczny ma zastąpić kosmodrom Bajkonur. Obecnie co roku Rosja płaci Kazachstanowi 115 milionów dolarów za możliwość korzystania z tego historycznego portu kosmicznego. Budowa tego nowego kosmodromu napotkała wiele problemów, w tym o charakterze korupcyjnym.