Roskosmos wznowi loty z turystami kosmicznymi

Dmitrij Rogozin, dyrektor przedsiębiorstwa państwowego Roskosmos, zapowiedział wznowienie lotów turystycznych na pokładzie statków Sojuz od 2020 roku.

Dotychczas ośmioro turystów kosmicznych udało się na orbitę okołoziemską (w tym jeden dwukrotnie) na pokład Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Pierwszy lot turystyczny na pokładzie Sojuza TM-32 odbył się w 2001 roku z Dennisem Tito. Ostatni raz astronauta-turysta płacący samodzielnie za swój lot kosmiczny na orbitę udał się w 2009 (Guy Laliberté, Sojuz TMA-16). Wówczas loty turystyczne na ISS obsługiwała spółka Space Adventures.

Od czasu zakończenia programu amerykańskich wahadłowców loty Sojuzami są przede wszystkim stosowane do transportu stałych załóg Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Tym samym okazje na okołotygodniowe loty turystyczne są ograniczone. W nadchodzących latach zmieni się to wraz z rozpoczęciem lotów operacyjnych amerykańskich kapsuł załogowych Dragon 2 firmy SpaceX oraz Starliner Boeinga. Jednocześnie zakończy się kontrakt amerykańsko-rosyjski na transport astronautów NASA na ISS.

Dennis Tito – pierwszy turysta kosmiczny / Roskosmos

Nowe zapowiedzi Rosji należy brać również w kontekście kończącej się współpracy przy stosowaniu silników RD-180 w amerykańskich rakietach nośnych Atlas V. Od pogorszenia się relacji z Rosją w związku z aneksją Krymu w 2014 Amerykanie rozpoczęli program rozwoju własnych konstrukcji, aby uniezależnić się od technologii rosyjskich. Rozwijana przez United Launch Alliance rakieta Vulcan będzie tym samym zasilana silnikami BE-4, budowanymi przez spółkę Blue Origin.

Tym samym Rosjanie będą szukali nowych źródeł finansowania i udział turystów w załogowych lotach orbitalnych będzie jednym z nich. Jednak wraz z pogarszającymi się perspektywami dla rosyjskiego sektora kosmicznego, można zadać pytanie czy loty kosmicznych turystów będą w stanie istotnie spowolnić nadchodzące trudne lata dla tego sektora w tym kraju.