NASA wybiera 9 firm do kontraktów CLPS

Agencja NASA dopuściła dziewięć amerykańskich firm do ubiegania się o kontrakty na komercyjne dostarczanie ładunku na Księżyc.

NASA ogłosiła wybór dziewięciu firm do możliwości ubiegania się o kontrakty w ramach Commercial Lunar Payload Services (CLPS) w dniu 29 listopada. CLPS ma być jednym z pierwszych kroków ku długoterminowym badaniom Księżyca oraz (docelowo) załogowej eksploracji tego globu. Wybrane firmy to:

• Astrobotic Technology
  • Deep Space Systems
  • Draper
  • Firefly Aerospace
  • Intuitive Machines
  • Lockheed Martin Space
  • Masten Space Systems
  • Moon Express
  • Orbit Beyond

Te wszystkie firmy mogą ubiegać się o nadchodzące kontrakty m.in. na dostarczenie ładunków naukowych na powierzchnię Srebrnego Globu dla NASA. Mowa tutaj o czynnościach takich jak integracja ładunku, operacje danego instrumentu, start oraz lądowanie na powierzchni Księżyca. NASA ma nadzieję, że będzie jednym z kilku użytkowników rozwiązań oferowanych przez te firmy.

Kilka z wybranych firm to podmioty o długiej historii działań w sektorze kosmicznym, w tym związanych z Księżycem. Przykładem może być koncern Lockheed Martin – jedna z największych firm branży aerokosmicznej. Z kolei inne, takie jak Intuitive Machines, dopiero zaczynają swoje działania w branży kosmicznej. Wybór tak różnych podmiotów przez NASA oznacza, że przynajmniej na etapie dopuszczania do przetargów ta agencja kosmiczna chce uzyskać najciekawsze propozycje na eksplorację Srebrnego Globu.

1. Wszystkie te Lądowniki ,prawie od wszystkich firm ,mają tą samą technologie co Lądownik NASA 50-lat temu .Zbiorniki ,Silniki od spodu ,a Towar na górze ,na 1-szym piętrze i po chybotliwych rynnach Łaziki zjeżdżają na grunt ,albo po chybotliwych Drabinkach w niewygodnych Kombinezonach Astronauci schodzą na grunt ,jak w 6-lądowaniach LM w programie Apollo. Żadnej Innowacji pod koniec II-Dekady XXI-w. w tych Firmach nie widać .Nawet Chiny powielają to samo i teraz w Grudniu ten 2-gi łazik co poleci ,to samo. Technologię lądowania na Księżycu trzeba zastosować tą samą jaką NASA zastosowała w posadowieniu na własnych Kołach Łazika z Lądownika Ramowego “Sky Crane “na Marsie ,wyposażając go na Księżycu w 4-Nogi teleskopowe i zawieszone w Adapterach Ładunki i Pojazdy Hermetyczne z Ludżmi w środku.