Misja CRS-16 kapsuły Dragon

5 grudnia odbył się start rakiety Falcon 9 z kapsułą Dragon w ramach misji logistycznej CRS-16 do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Dwa dni po udanym starcie Falcona 9 z Zachodniego Wybrzeża z 64 satelitami, tym razem start rozpoczął się z Cape Canaveral. O godzinie 19:16 czasu polskiego wystartował Falcon 9 z misją logistyczną CRS-16. Po 8 minutach i 31 sekundach na orbitę wyniesiona została kapsuła Dragon. Podjęto również próbę lądowania na stanowisku Landing Zone-1 znajdującym się na terenie kosmodromu.

Odzyskanie pierwszego stopnia napotkało jednak na problemy. W wyniku awarii pompy hydraulicznej pierwszy stopień nie mógł ustabilizować się w locie i właściwie manewrować. Zamiast na Landing Zone-1 pierwszy stopień wodował w pobliżu linii brzegowej Florydy. Elon Musk na Twitterze potwierdził już, że systemy pierwszego stopnia nadawały nawet po wodowaniu, a w przyszłości zostaną zainstalowane rezerwowe systemy kontrolujące lotki sterowe.

Tymczasem drugi stopień właściwie kontynuował prace i wyniósł kapsułę Dragon na orbitę. Jej przyłączenie do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej ma odbyć się 8 grudnia około południa czasu polskiego.

Nagranie ze startu misji CRS-16 i anomalii podczas odzyskiwania pierwszego stopnia / SpaceX

Opublikowane przez firmę SpaceX nagranie z lądowania pierwszego stopnia na wodzie / Credits – SpaceX

Głównym ładunkiem naukowym przywożonym na ISS jest GEDI (Global Ecosystem Dynamics Investigation lidar). Aparatura lidarowa NASA będzie wykonywać pomiary ukazujący, jak bardzo wylesianie wpływało na zmiany dwutlenku węgla w atmosferze. Drugim eksperymentem w ładowni Dragona będzie Robotic Refuelling Mission 3, test przepompowania paliwa na orbicie. Łącznie Dragon przywiezie 2573 kg ładunku na Międzynarodową Stację Kosmiczną.

Lot CRS-16 został opóźniony ze względu na pleśń w żywności dla myszy, które zostaną wysłane w misji na pokład Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Misja CRS-16 jest komentowana w wątku na Polskim Forum Astronautycznym.

(SpaceX)