Dragon CRS-16 dotarł do ISS

W sobotę 8 grudnia kapsuła Dragon w misji CRS-16 dotarła do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Start misji zaopatrzeniowej kapsuły Dragon o oznaczeniu CRS-16 nastąpił 5 grudnia 2018 roku o godzinie 19:16 CET. Start rakiety Falcon 9 się udał, choć lądowanie nie zakończyło się pełnym sukcesem – rakieta zamiast na stanowisku LZ-1 znalazła się na wodzie. Niemniej jednak kapsuła Dragon znalazła się na prawidłowej orbicie i rozpoczęła zbliżanie się do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS).

Ósmego grudnia Dragon dotarł do ISS. Przyłączenie do nadirowego węzła modułu Harmony nastąpiło tego dnia o godzinie 16:36 CET. Przyłączenie zostało wykonane za pomocą ramienia robotycznego Stacji (SSRMS).

Pełen zapis przechwycenia i przyłączenia kapsuły Dragon w misji CRS-16 do ISS / Credits – NASA TV

Głównym ładunkiem naukowym przywożonym na ISS jest GEDI (Global Ecosystem Dynamics Investigation lidar). Aparatura lidarowa NASA będzie wykonywać pomiary ukazujący, jak bardzo wylesianie wpływało na zmiany dwutlenku węgla w atmosferze. Drugim eksperymentem w ładowni Dragona będzie Robotic Refuelling Mission 3, test przepompowania paliwa na orbicie. Łącznie Dragon przywiezie 2573 kg ładunku na ISS.

Dragon pozostanie przyłączony do ISS do około połowy stycznia 2019. Natomiast na 17 stycznia (aktualnie) zaplanowany jest start bezzałogowej misji kapsuły Dragon 2. Ta kapsuła docelowo ma dostarczać astronautów na ISS.  Zanim jednak do tego dojdzie, potrzebny będzie m.in. wspomniany lot bezzałogowy oraz przeprowadzenie testu systemu ratunkowego w locie.

Misja CRS-16 jest komentowana w wątku na Polskim Forum Astronautycznym.

(SpaceX, NASA, PFA)