Polskie instrumenty naukowe w misjach kosmicznych

Historia polskich instrumentów naukowych dla różnych misji kosmicznych zaczyna się już w 1970 roku. Wówczas zbudowany został rentgenowski heliospektrograf dla potrzeby misji rakiety sondującej Wertikal-1, która osiągnęła pułap 487 km. Trzy lata później na orbicie znalazł się pierwszy polski instrument naukowy. Ten instrument został zbudowany na potrzeby misji satelitarnej Interkosmos „Kopernik 500”, wysłanej dla uczczenia pięćsetnej rocznicy urodzin Mikołaja Kopernika.

W latach 80. XX wieku polskie instrumenty naukowe były częścią misji Vega-1 i Vega-2, które badały planetę Wenus oraz kometę Halley’a. Pod koniec tej dekady polskie instrumenty naukowe zostały także zainstalowane na pokładzie dwóch radzieckich misji w kierunku Czerwonej Planety – Fobos-1 i Fobos-2. Niestety te dwie misje zakończyły się niepowodzeniem.

Instrument MUPUS misji Rosetta / Credit: CBK PAN

Instrument MUPUS misji Rosetta/Philae, częściowo zbudowany przez polskie Centrum Badań Kosmicznych PAN / Credit: CBK PAN

Od lat 90. XX wieku polskie instrumenty naukowe wchodzą w skład wielu misji kosmicznych, realizowanych przez praktycznie wszystkie duże agencje kosmiczne. Najbardziej znane polskie instrumenty zostały zainstalowane na lądowniku Huygens (lądownik na Tytanie – księżycu Saturna), Mars Express (orbiter Marsa), Philae (lądownik na komecie 67P/Czuriumow-Gierasimienko), IBEX (badania heliosfery naszego Układu Słonecznego), Herschel (kosmiczne obserwatorium w podczerwieni) oraz InSight (lądownik marsjański – lądowanie 26 listopada 2018). Ponadto, na orbicie przebywają dwa polskie satelity naukowe: BRITE-PL Lem i BRITE-PL Heweliusz.

W 2016 roku Centrum Badań Kosmicznych opublikowało katalog instrumentów naukowych zbudowanych w Polsce dla potrzeb różnych misji kosmicznych. Ten katalog jest dostępny na stronie CBK.  Z pewnością w najbliższych latach polskie instrumenty naukowe będą ważną częścią wielu kolejnych misji naukowych. Ma to związek m.in. z obecnością Polski w Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), do której nasz kraj dołączył w listopadzie 2012 roku.

(CBK)