NASA wybrała miejsce lądowania Mars 2020

Agencja NASA wybrała lądowisko dla następnej misji łazika Mars 2020. Proces wyboru trwał ponad cztery lata.

Gdzie wyląduje następny amerykański łazik marsjański? W sierpniu 2015 roku NASA badała 21 potencjalnych lądowisk. Ta lista została zawężona w październiku 2015 do ośmiu miejsc. Następnie, aż do początku lutego 2017 trwały bliższe badania i analizy tych ośmiu potencjalnych miejsc badawczych dla misji Mars 2020. Następnie 10 lutego 2017 NASA poinformowała o selekcji trzech lądowisk, które zostały poddane dalszym badaniom.

Te trzy potencjalne lądowiska dla misji Mars 2020 to krater Jezero, Columbia Hills oraz północno-wschodni region obszaru Syrtis. Każde z tych miejsc w dawnej przeszłości musiało mieć jakiś kontakt z wodą w stanie ciekłym, a co za tym idzie – mogły wystąpić warunki zdatne do utrzymania prostego życia. Prace trwały do listopada 2018.

Dziewiętnastego listopada 2018 roku NASA oficjalnie poinformowała o wyborze krateru Jezero na miejsce przeprowadzenia misji Mars 2020. Już w 2015 roku był to “najpopularniejszy” kandydat na misję Mars 2020. Krater Jezero w przeszłości prawdopodobnie w dwóch oddzielnych okresach było jeziorem ciekłej wody. W regionie Jezero wykryto już minerały ilaste, które sugerują obecność środowiska wodnego. Niektóre prace naukowe sugerują, że grubość osadów w kraterze Jezero może wynieść nawet jeden kilometr. Naukowcy uważają także, że osady w kraterze Jezero mogą być w stanie zachować ślady dawnego życia bakteryjnego – o ile oczywiście takie powstało na Czerwonej Planecie.

“Przelot” nad kraterem Jezero / Credits – Robin L. Fergason / Seán Doran

(Wstępna) elipsa lądowania dla misji Mars 2020 / Credits - Emily Lakdawalla, Planetary Society

(Wstępna) elipsa lądowania dla misji Mars 2020 / Credits – Emily Lakdawalla, Planetary Society

Elipsa lądowania dla Mars 2020 będzie mieć 50% mniejszą powierzchnię niż w przypadku łazika Curiosity. Redukcja obszaru elipsy lądowania jest wynikiem dalszych prac rozwojowych nad systemem lądowania dużego pojazdu, jakim będzie łazik Mars 2020. Podobnie jak w przypadku łazika Curiosity i tym razem zostanie wykorzystany “sky-crane” (pod koniec lądowania), jednak precyzja kontroli każdego etapu lotu przez atmosferę będzie większa.

Proces lądowania łazika MSL Curiosity – bardzo podobne lądowanie wykona łazik Mars 2020 / Credits – NASA

Misja łazika Mars 2020 jest komentowana w wątku na Polskim Forum Astronautycznym.