HTV-7: udany powrót kapsuły HSRC

Dziesiątego listopada na Ziemię powróciła mała kapsuła HSRC, stanowiąca część japońskiego pojazdu zaopatrzeniowego HTV-7.

Start HTV-7 nastąpił 22 września 2018 o godzinie 19:52 CEST z kosmodromu Tanegashima za pomocą rakiety H-2B. Była to już siódma misja japońskiego bezzałogowego pojazdu zaopatrzeniowego HTV.

Na pokładzie HTV-7 znalazło się ładunek o łącznej masie 6,2 tony, z czego 4,3 tony zostało zainstalowane w części ciśnieniowej pojazdu. Pozostałe 1,9 ton to przede wszystkim 7 akumulatorów litowo-jonowych, które zastąpią wysłużone już akumulatory niklowo-wodorkowe.

Na pokładzie HTV-7 zainstalowano kapsułę powrotną o nazwie HTV Small Re-entry Capsule (HSRC). Jeśli test powrotu HSRC się powiedzie, wówczas możliwe będzie sprowadzanie małych ładunków z ISS.

Łącznie HSRC będzie w stanie dostarczyć na Ziemię do 20 kg eksperymentów naukowych. Kapsuła ma średnicę 84 cm i wysokość 65,7 cm, zaś masę niższą od 180 kg.

HTV-7 dotarł do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) w dniu 27 września 2018. Tego dnia nastąpiło przechwycenie przez ramię robotyczne Stacji (SSRMS), a następnie przyciągnięcie i instalacja pojazdu w jednym z węzłów modułu Harmony. Przez kolejne tygodnie trwał rozładunek HTV-7 oraz wypełnianie zbędnym sprzętem, który ma być zniszczony podczas deorbitacji.

Podejmowanie kapsuły HSRC / Credits - JAXA

Podejmowanie kapsuły HSRC / Credits – JAXA

Dziesiątego listopada HTV-7 zszedł z orbity. Zgodnie z planem pojazd spłonął w atmosferze – poza kapsułą HSRC. Kapsuła prawidłowo wodowała o godzinie 23:05 CET w pobliżu japońskiego archipelagu Ogawara na Pacyfiku, po czym nastąpiło udane odzyskanie HSRC. Japońska agencja kosmiczna JAXA 11 listopada zaprezentowała zdjęcie odzyskanej kapsuły.

Na luty 2019 roku zaplanowano start kolejnego japońskiego pojazdu zaopatrzeniowego HTV.

(PFA, LK)