Dwie misje logistyczne dotarły do ISS

16 i 17 listopada ku Międzynarodowej Stacji Kosmicznej wystartowały dwie misje logistyczne. Rosyjski Progress oraz amerykański Cygnus dotarły do ISS w niedziele i poniedziałek.

Pierwszy z obu startów rozpoczął się 16 listopada o 19:14 (CET) z kosmodromu Bajkonur. Pojazd Progress MS-10 został wyniesiony na orbitę okołoziemską na pokładzie rakiety Sojuz-FG. Udany lot tego wariantu rakiety Sojuz pokazuje, że Rosjanie zidentyfikowali przyczynę, która doprowadziła do awarii podczas startu załogowego lotu Sojuza MS-10. Na szczęście Aleksiej Owczynin i Tyler Hague przeżyli tamten feralny lot.

Progress-MS 10 dotarł do ISS 18 listopada o 20:28 CET. Pojazd przycumował do tylnego węzła modułu Zwiezda. Dostarczył on 2564 kg ładunku, z czego około 750 kg paliwa, 75 kg powietrza oraz 440 kg wody. Wznowienie lotów załogowych do ISS ma nastąpić 3 grudnia. Wówczas ma wystartować Sojuz MS-11 z załogą: Oleg Kononienko (Rosja), David Saint-Jacques (Kanada) oraz Anne McClain (USA).

Start pojazdu Progress MS-10 / Credits – Roskosmos

Cumowanie Progressa MS-10 do ISS / Credits – Roskosmos

Drugi lot logistyczny rozpoczął się z kosmodromu Wallops 17 listopada o 10:01 CET. Rakieta nośna Antares 230 wyniosła pojazd logistyczny Cygnus NG-10. Pojazd został również ochrzczony SS John Young, na cześć amerykańskiego astronauty, m.in. weterana misji księżycowych Apollo 10 i Apollo 16. John Young zmarł w styczniu 2018 roku.

Cygnus został przechwycony przez ramię robotyczne stacji 18 listopada i przyłączony do dolnego węzła modułu Unity. Pojazd dostarczył 3350 kg ładunku, z czego aż 1044 kg to eksperymenty naukowe. Po zakończeniu misji od Cygnusa zostaną odłączony trzy CubeSaty: edukacyjny MYSAT 1, radioamatorski KickSat 2 oraz komunikacyjny ChefSAT 2.

Start Cygnusa NG-10 z Wallops / Credits – Northrop Grumman