Dwa spojrzenia i rotacja Bennu

NASA opublikowała kolejne zdjęcia planetoidy 101955 Bennu, tym razem z odległości 203 i 196 km.

Sonda Origins, Spectral Interpretation, Resource Identification, Security, Regolith Explorer (OSIRIS-REx) została wystrzelona 8 września 2016 roku. 22 września 2017 sonda przeleciała w pobliżu Ziemi. Celem wyprawy sondy jest planetoida 101955 Bennu, do której dotarcie zaplanowano na końcówkę tego roku.

Podobnie jak w przypadku sondy Hayabusa 2, zbliżanie OSIRIS-REx do swojego celu będzie przebiegać w kilku etapach. Aktualnie trwa faza lotu misji OSIRIS-REx. 17 sierpnia rozpoczęła się faza zbliżania sondy do Bennu. Ta faza potrwa do 30 listopada 2018.

Pierwsze porównanie Ryugu (po lewej) i Bennu (po prawej) / Credits - JAXA, University of Tokyo, Kochi University, Rikkyo University, Nagoya University, Chiba Institute of Technology, Meiji University, University of Aizu, AIST, NASA, Goddard, University of Arizona, Emiliy Lakdawalla dla Planetary Society

Pierwsze porównanie Ryugu (po lewej) i Bennu (po prawej) / Credits – JAXA, University of Tokyo, Kochi University, Rikkyo University, Nagoya University, Chiba Institute of Technology, Meiji University, University of Aizu, AIST, NASA, Goddard, University of Arizona, Emiliy Lakdawalla dla Planetary Society

29 października 2018 opublikowano pierwsze zdjęcia planetoidy Bennu z niewielkiej odległości, wynoszącej 330 km. Kilka dni później NASA opublikowała dwa kolejne zdjęcia tej planetoidy, wykonane 1 i 2 listopada. Serie zdjęć wykonano z odległości 203 i 196 km. Zdjęcia prezentują dwie strony Bennu.

Na zdjęciach widać dużą ilość mniejszych i większych głazów. Co ciekawe, podobnie jak w przypadku planetoidy Ryugu, można także zauważyć większe głazy, wyraźnie wystające ponad powierzchnię tego obiektu. Ponadto, powierzchnia Bennu charakteryzuje się obszarami o różnych odcieniach, co może być wynikiem odsłoniętej głębszych warstw tej planetoidy. Z pewnością sonda OSIRIS-REx będzie w kolejnych miesiącach szczegółowo badać te obszary. Jak na razie jednak wciąż trudno określić, czy Bennu jest pokryta warstwą regolitu.

Rotacja planetoidy Bennu / Credits – NASA Goddard Space Flight Center / mash mix: Space.com

Misja OSIRIS-REx

Operacja pobrania próbek przez misję OSIRIS-REx / Credit: NASA

Jednym z głównych zadań misji jest zebranie minimum 60 gramów materii z powierzchni planetoidy i sprowadzenie tej próbki na Ziemię, co powinno nastąpić w 2023 roku. Zanim jednak dojdzie do pobrania materii z powierzchni tego obiektu, nastąpi faza charakteryzacji planetoidy.

Wstępne badania Bennu nastąpią w grudniu tego roku. Wówczas sonda znajdzie się w minimalnej odległości 7 km od planetoidy. Pozwoli to m.in. na określenie masy planetoidy oraz stworzenie modelu kształtu obiektu.

Następnie, od końca grudnia do połowy lutego 2019 OSIRIS-REx będzie przebywać na orbicie o wysokości około 1,0 do 1,5 km od środka planetoidy . Następnie, do kwietnia 2019 sonda będzie krążyć po trajektorii o średniej odległości około 3,5 km od środka planetoidy. W kolejnych miesiącach, do czerwca 2019 OSIRIS-REx, jeszcze podniesie orbitę i będzie krążyć w odległości około 5 km od środka Bennu, po czym do września 2019 sonda zbliży się na odległość około 1,5 km od środka planetoidy.

Wizualizacja pobrania próbek przez sondę OSIRIS-REx / NASA

Pomiędzy wrześniem a grudniem OSIRIS-REx wykona serię bardzo bliskich przelotów nad Bennu. Minimalna wysokość podczas tych przelotów powinna wynieść około 225 metrów. Pozwoli to na wykonanie obrazów interesujących regionów Bennu z rozdzielczością nawet 2 cm/piksel. Następnie, pomiędzy grudniem 2019 a czerwcem 2020 przeprowadzone zostaną dwie “próby generalne” przez najważniejszym etapem misji – pozyskaniem próbek.

Pozyskanie próbek z powierzchni planetoidy Bennu powinno nastąpić w lipcu 2020 roku. Po udanym (i potwierdzonym) pozyskaniu, próbki zostaną zabezpieczone wewnątrz kapsuły powrotnej sondy OSIRIS-REx. Odlot sondy w kierunku Ziemi powinien nastąpić w marcu 2021 roku, a powrót kapsuły na Ziemię jest planowany na 24 września 2023 roku.

101955 Bennu

Planetoida 101955 Bennu została odkryta w 1999 roku. Szacuje się, że ma około 500 metrów średnicy i masę 86 milionów ton. Jej okres obrotu własnego wynosi około 4,3 godziny. Jest ona klasyfikowana jako planetoida typu B (podtyp typu C), czyli bogata w węgiel. Bennu obiega Słońce co 437 dni, zbliżając się do Ziemi co 6 lat.

Badania planetoidy Bennu powinny, oprócz zdobyczy naukowych, przynieść także praktyczną wiedzę z zakresu nawigowania i lądowania na małych obiektach. Podobnie rezultaty z misji Hayabusa 2 powinny poszerzyć naszą wiedzę na temat planetoid Układu Słonecznego – w szczególności tych bliskich Ziemi (NEO).

Misja OSIRIS-REx jest komentowana w wątku na Polskim Forum Astronautycznym.

(At, PFA)