Drugi start największej indyjskiej rakiety

14 listopada o godzinie 12.38 CET z kosmodromu Sriharikota wystartowała ciężka rakieta nośna GSLV Mark 3. Na jej pokładzie znajdował się satelita telekomunikacyjny GSat-29.

Był to już drugi lot testowy wysokiej na 43,5 metra rakiety nośnej, której debiutancki i udany lot orbitalny odbył się w 2017 roku.

Satelita GSat-29 waży 3423 kg. Przez następne 10 lat ma wykonywać usługi telekomunikacyjne w pasmach Ka i Ku. Satelita wyposażony jest również w testowy system komunikacji laserowej oraz kamerę GHRC do prowadzenia obserwacji Ziemi. Satelita został zbudowany przez Indyjską Agencję Kosmiczną ISRO dla operatora Insat. Został on umieszczony na orbicie transferowej (GTO), skąd “o własnych siłach” dotrze do wyznaczonego punktu na orbicie geostacjonarnej (GEO).

Profil misji Chandrayaan-2 / Credits - ISRO

Profil misji Chandrayaan-2 / Credits – ISRO

Dwa udane loty GSLV Mark 3 oznaczają, że Indie mogą przeprowadzić kolejny, znacznie trudniejszy lot w kierunku Księżyca. Misja Chandrayaan 2, w której skład wchodzą orbiter, lądownik oraz łazik księżycowy zostanie wystrzelona w styczniu 2019 roku właśnie za pomocą rakiety GSLv Mark 3. Łazik i lądownik mają wylądować w pobliżu bieguna południowego na Księżycu i pracować na powierzchni przynajmniej przez 14-15 dni.

Nagranie startu GSLV Mk 3 z 14 listopada 2018 / Credits – Indian Space Research Organisation (ISRO)

(SFN, GSP)

1. “Był to już drugi lot testowy”
    drugi orbitalny, a ogólnie trzeci lot testowy.

“Był to już piąty start indyjskiej rakiety nośnej w 2018 roku. Łącznie był to już 89 udany lot kosmiczny przeprowadzony w tym roku.”
    Bardzo fajnie, że umieszczacie taką informację pod artykułami o startach rakiet. Tak trzymać.