Rakietowy poniedziałek (29.10.2018)

Dwudziestego dziewiątego października doszło do startów dwóch rakiet orbitalnych: chińskiej CZ-2C i japońskiej H-2A.

Do startu chińskiej rakiety CZ-2C doszło 29 października o godzinie 01:43 CET z kosmodromu Jiuquan. Na pokładzie tej rakiety znalazł się chińsko-francuski satelita oceanograficzny CFOSAT (Chinese-French Oceanography Satellite). Ładunkiem drugorzędnym w tym locie był zestaw małych satelitów: Zhaojin-1, Tiange-1, Xiaoxiang-1, Tianfuguoxing-1, Changshagaoxin, Hongyan-1 i CubeBel-1. Lot przebiegł prawidłowo i CFOSAT znalazł się na orbicie o wysokości około 520 km i nachyleniu 97 stopni.

Start CZ-2C z CFOSAT / Credits – CCTV

Drugi ze startów nastąpił o godzinie 05:08 CET z kosmodromu Tanegashima. Na pokładzie rakiety H-2A znalazły się satelity  GOSAT-2, KhalifaSat oraz małe satelity DIWATA-2B, Tenkou, Stars-AO (Aoi) i AUTcube2.

Start H-2A z 29 października 2018 (po 52 minucie nagrania) / Credits – JAXA

Do końca miesiąca powinien nastąpić jeszcze jeden start rakiety orbitalnej. 31 października samolot L-1011 wyniesie rakietę Pegasus-XL, która z kolei wyniesie satelitę naukowego Ionospheric Connection Explorer (ICON). Jest jednak bardzo prawdopodobne, że start tej rakiety zostanie opóźniony.

(LK, PFA)