Piętnaście lat teleskopu Spitzer

Kosmiczny teleskop Spitzer już 15 lat obserwuje Wszechświat w podczerwieni.

Działający na zakresie podczerwieni teleskop Spitzer został wyniesiony w przestrzeń kosmiczną w sierpniu 2003 roku. Teleskop został umieszczony na orbicie heliocentrycznej, “podążającej” za Ziemią. Koszt tej misji jest szacowany na ponad 700 milionów USD.

Misja teleskopu Spitzer została zaplanowana na jedynie 2,5 roku. Ten czas działania był związany z potrzebą chłodzenia części instrumentów za pomocą ciekłego helu. Ostatecznie, dzięki oszczędnościom helu, podstawowa misja tego kosmicznego obserwatorium zakończyła się w maju 2009 roku. Od tego czasu Spitzer wykonuje, rozszerzoną, zwaną też “ciepłą”, fazę swojej misji, a od października 2016 roku obserwacje teleskopu są realizowane w ramach kolejne 2,5 letniej misji rozszerzonej – ta nosi nazwę “Beyond”. Jednym z celów tej misji jest wykonanie obserwacji, które już niebawem będą przydatne dla innego teleskopu działającego na zakresie podczerwieni – James Webb Space Telescope (JWST). Koszt misji “Beyond” wynosi około 10 milionów USD.

Poniższe nagranie powstało z okazji 15 rocznicy funkcjonowania teleskopu Spitzer. Długi czas działania tego teleskopu pozwolił na wykonanie badań, do których Spitzer nie został nawet przewidziany. Przykładem mogą być długoterminowe obserwacje innych układów planetarnych.

Piętnaście lat misji Spitzer / Credits – NASA Jet Propulsion Laboratory