TESS: pierwsze odkrycia

Już pierwsza seria zdjęć naukowych z teleskopu TESS pozwoliła na wykrycie pierwszych kandydatów na egzoplanetę tej misji.

17 września NASA opublikowała pierwsze naukowe zdjęcia z misji TESS. W odróżnieniu od wcześniejszych wstępnych obrazów uzyskiwanych przez ten teleskop od końca maja, nowe opublikowane zdjęcia mają już docelową jakość. Nowe uzyskane obrazy mają również już służyć celom misji – poszukiwaniu egzoplanet.

Opublikowane zdjęcia zostały wykonane 7 sierpnia. Już na pierwszym zestawie zdjęć udało się dwóch kandydatów na egzoplanety.

Pierwszym kandydatem jest obiekt krążący wokół gwiazdy Pi Mensae (gwiazdozbiór południowego nieba – Góry Stołowej). Gwiazda Pi Mensae znajduje się około 60 lat świetlnych od Ziemi. Ma to być obiekt typu “super-Ziemia” okrążający swoją gwiazdę w ciągu zaledwie 6,3 dnia .

Co ciekawe, od 2001 roku wiadomo, że wokół Pi Mensae krąży gazowy gigant, Pi Mensae b. Ten gazowy gigant krąży wokół tej gwiazdy z czasem obiegu 2150 dni w średniej odległości około 3,4 jednostki astronomicznej. Masa tej gazowej planety wynosi aż 10 mas Jowisza. W odróżnieniu od Pi Mensae b, nowo odkryty obiekt jest znacznie mniejszy i krąży też znacznie bliżej swej gwiazdy. Pi Mensae może zatem być ciekawym miejscem, pozwalającym na lepsze zrozumienie dynamiki procesów zachodzących w układach planetarnych.

Drugim kandydatem jest obiekt krążący wokół czerwonego karła o oznaczeniu LHS 3844. Ta egzoplaneta jest nieco większa od Ziemi i krąży z czasem zaledwie 11 godzin wokół LHS 3844. Jest to zatem przykład “gorącej Ziemi”. Gwiazda LHS 3844 znajduje się w odległości ok. 50 lat świetlnych od Układu Słonecznego.

Slightly bigger than Earth, this planet orbits LHS 3844, a M dwarf star 49 light-years away, every 11 hours. This find is being reviewed by other scientists, and we’re looking forward to studying this cool “hot Earth.”

(Tw TESS)