Siódmy Bocian w drodze do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej

Z Japonii wystrzelono siódmy pojazd logistyczny Kounotori. “Bocian” dostarczy 6,2 tony ładunku na pokład stacji.

Start rozpoczął się 22 września o godzinie 19:52. Pojazd Kounotori (HTV-7) został wyniesiony na orbitę na pokładzie rakiety nośnej H-IIB, oddzielając się od niej po 14 minutach i 59 sekundach lotu. Na pokładzie pojazdu zbudowanego przez Mitsubishi Heavy Industries znajduje się 6,2 tony ładunku, z czego 4,3 tony zostanie przewiezione w części ciśnieniowej. Pozostałe 1,9 ton to przede wszystkim 7 akumulatorów litowo-jonowych, które zastąpią wysłużone już akumulatory niklowo-wodorkowe.

Prócz eksperymentów naukowych (EXPRESS Rack 9B i 10B oraz Life Sciences Glovebox dla NASA, japoński Loop Heat Pipe Radiator) na pokładzie znajdują się również trzy CubeSaty (SPATIUM-I, RSP-00, STARS-Me), które zostaną później wyrzucone z japońskiej śluzy w module Kibo.

Nagranie startu rakiety H-IIB z siódmym pojazdem Kounotori.

Najciekawszym eksperymentem będzie test małej kapsuły powrotnej HTV Small Re-entry Capsule (HSRC). Łącznie będzie ona w stanie szybko dostarczyć na Ziemię do 20 kg eksperymentów naukowych. Kapsuła ma średnicę 84 cm i wysokość 65,7 cm, zaś masę niższą od 180 kg. Tym samym Japończycy pozyskają własną technologie sprowadzania ładunków z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Przekrój kapsuły HSRC / JAXA

Przechwycenie przez mechaniczne ramię i przycumowanie do stacji będzie zrealizowane 27 września.

(JAXA, ParabolicArc)

1. Albo “Lot rozpoczął się 22 września o godzinie 19:52”, albo “Start nastąpił 22 września o godzinie 19:52”, start nie mógł się rozpocząć.