Ostatni lot rakiety Delta II

15 września z kosmodromu Vandenberg wystrzelona została ostatnia rakieta Delta II. Wyniosła klimatologicznego ICESAT-2 dla NASA oraz 4 nanosatelity.

Ostatni start rakiety Delta II rozpoczął się o godzinie 15:02 CEST. Lot głównego ładunku – satelity ICESAT-2 – trwał 47 minut i 42 sekundy. Satelita został umieszczony na orbicie na wysokości 481 km i nachyleniu 94 stopni.

Wizualizacja satelity ICESAT-2 / NG

Misja ICESAT-2 będzie wykonywać trójwymiarowe pomiary lodu. Pozwoli to na dokładną analizę zmian terenu lodowców czy wiecznej zmarzliny.  Ważący blisko 1400 kg satelita został zbudowany przez przedsiębiorstwo Orbital Sciences Corporation (obecnie zakupionej przez Northrop Grumman) na zlecenie amerykańskiej agencji kosmicznej NASA. Misja jest następcą pierwszego satelity ICESAT, który pracował w latach 2003-2010. Satelita ma wykonywać pomiary naukowe przez co najmniej 3 kolejne lata.

Nagranie ostatniego startu rakiety Delta II / ULA

Pierwszy lot Delty II został wykonany w 1989 roku. Od tego czasu rakieta poleciała 155 razy wynosząc szereg różnych misji: m.in. pierwszych satelitów systemu GPS jak również łazików marsjańskich Spirit i Opportunity.

United Launch Alliance, operatorowi lotu Delty II pozostał jeszcze jeden egzemplarz tej rakiety nośnej. Zostanie on umieszczony na terenie Ogrodu Rakietowego w centrum turystycznym Kennedy Space Center.

(PA, GSP, SN)