Orbitalny start chińskiego startupu (29.09.2018)

W godzinach porannych czasu polskiego z kosmodromu Jiuquan wystartowała rakieta Kuaizhou-1A chińskiego startupu ExPace. Wyniesiony został mały satelita o nazwie CentiSpace-1-S1.

ExPace Technology Co. Ltd. to chiński spinoff CASIC (China Aerospace Science and Industry Corporation), państwowego przedsiębiorstwa będącego głównym kontraktorem dla chińskiego programu kosmicznego. Spółka założona została w 2016 roku jako pierwsza chińska firmą rakietowa. Zbudowana pierwotnie przez CASIC Kuaizhou jest małą konstrukcją na paliwo stałe zdolną wynieść do 200 kg ładunku na niską orbitę synchroniczną ze Słońcem, na wysokość 700 km.

O głównym ładunku wiadomo niewiele. CentiSpace-1-S1 to mały satelita o masie 97 kg zbudowany przez Chińską Akademię Nauk dla spółki Future Navigation. Będzie testował techniki umożliwiające poszerzenie możliwości chińskich systemów nawigacji satelitarnych.

Nagranie startu rakiety Kuaizhou-1A / ExPace

Jednocześnie był to już 26 start chińskiej rakiety w 2018 roku. Poprzedni rekord – 22 lotów – został ustanowiony w 2016. W tym roku Chiny planują przeprowadzić nawet 40 startów orbitalnych rakiet nośnych.

(GBTimes, Gunter’s Space Page)