Koniec misji Cygnus OA-9

Zakończyła się misja bezzałogowego pojazdu Cygnus OA-9. Statek kosmiczny został odłączony od Międzynarodowej Stacji Kosmicznej 15 lipca, a 30 lipca spłonął w atmosferze.

Była to dziewiąta misja logistyczna przeprowadzana przez spółkę Northrop Grumman Corporation (NGC) w ramach programu logistycznego Commercial Cargo dla NASA. Wcześniej loty Cygnusa realizowała spółka Orbital ATK, która została przejęta przez NGC.

Start pojazdu Cygnus w dziewiątej misji logistycznej rozpoczął się 21 maja 2018 o godzinie 10:44 CEST z kosmodromu Wallops w stanie Wirginia. Statek został nazwany “S.S. J.R. Thomson” ku czci wicedyrektora NASA z przełomu lat 80 i 90, a następnie wiceprezesa Orbital Sciences Corporation. Po raz pierwszy spółka ochrzciła pojazd Cygnus nie na część byłego astronauty, lecz byłego kierownika firmy. Oznaczenie misji brzmiało OA-9.

Odłączenie pojazdu od ISS

Pojazd dostarczył 3350 kg ładunku dla astronautów przebywających na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). W skład ładunku weszły dedykowane eksperymenty naukowe, sprzęt komputerowy, sprzęt do przeprowadzania spacerów kosmicznych, jak również paliwo, ubrania i jedzenie dla załogi stacji.

Misja przetestowała również możliwości podniesienia orbity stacji przy pomocy silników Cygnusa. Trwająca 50 sekund praca silników podniosła pułap ISS o 90 metrów. Było to pierwsze podniesienie orbity stacji przy pomocy amerykańskiego pojazdu od czasów wahadłowca. Cygnus był przycumowany do ISS przez 52 dni.