Dwa starty rakiet z Chin (29 i 31.07)

W ostatnich dniach lipca 2018 roku z Chin wystartowały dwie rakiety kosmiczne. Wyniesione zostały dwa satelity systemu nawigacyjnego Beidou oraz teledetekcyjny Gaofen 11.

Pierwszy lot odbył się z kosmodromu Xichang. 29 lipca o godzinie 3:48 (CEST) wystartowała rakieta nośna Długi Marsz 3B z dwoma satelitami Beidou-3 oznaczonymi numerami M5 oraz 36. Satelity zostały wyniesione na orbitę o parametrach 21507 na 22189 km i nachyleniu 55 stopni.

W rakiecie użyto górnego stopnia nazwanego Yuanzheng-1 (Ekspedycja 1). Jest to kolejna już modyfikacja konstrukcji rakiety, która zwiększyła możliwości wynoszenia satelitów na orbity GTO (geotransferowe) z 5100 do 5500 kilogramów.

Docelowo chiński system nawigacyjny Beidou (znany również jako Compass) składać się ma z 35 satelitów – 27 na orbicie MEO, trzech na orbicie IGSO (o wysokości geostacjonarnej, ale o nachyleniu wynoszącym 55 stopni) oraz pięciu satelitów na orbicie geostacjonarnej. Jego osiągi mają pozwolić na wyznaczanie pozycji z precyzją nie gorszą niż 6 metrów w poziomie oraz 10 metrów w pionie.

Start Długiego Marszu 3B z dwoma satelitami Beidou z 29 lipca / CASC

Drugi lot rozpoczął się 31 lipca 2018 o godzinie 5:00 CEST. Z kosmodromu Taiyuan wystartowała rakieta nośna Długi Marsz 4B wynosząc na orbitę heliosynchroniczną satelitę obserwacyjnego Gafofen 11. Satelita wejdzie w skład konstelacji CHEOS (China High-resolution Earth Observation System), który do 2020 roku będzie dostarczał obserwacji w pasmach widzialnych i radarowych. Szczegółów technicznych o możliwości satelity jednak nie opublikowano.

Nagranie startu satelity Gaofen 11 / CASC