Misja Juno przedłużona do lipca 2021 roku

Agencja NASA postanowiła przedłużyć misję Juno do lipca 2021 roku.

Misja Juno (JUpiter Near-polar Orbiter) jest drugą sondą w historii, która weszła na orbitę największej planety naszego Układu Słonecznego. Start z Ziemi nastąpił w 2011 roku, a po trwającym pięć lat locie, w 2016 Juno weszła na orbitę Jowisza. Juno krąży po eliptycznej orbicie polarnej wokół Jowisza, zbliżając się raz na 53 dni do szczytów chmur tego gazowego giganta. Podczas każdego z przelotów minimalna wysokość nad chmurami wynosi zaledwie kilka tysięcy kilometrów.

Początkowo NASA planowała zakończenie misji Juno jeszcze w 2018 roku. Miało to związek z dużą dawką promieniowania, jaką orbiter miał otrzymać krążąc wokół Jowisza po 14 dniowej orbicie. Ta orbita nie została jednak osiągnięta i Juno krąży po bardziej eliptycznej orbicie o czasie obiegu wynoszącym 53 dni. Taka orbita zmniejsza dawkę promieniowania, przez co stan techniczny orbitera jest lepszy, niż to wcześniej zakładano.

Siódmego czerwca 2018 roku NASA poinformowała, że będzie kontynuować misję Juno. Aktualnie koniec badań zaplanowany jest na lipiec 2021 roku. Oczywiście, data może ulec zmianie, w zależności od stanu technicznego orbitera.

Poniższe nagranie prezentuje stan wiedzy o Jowiszu, który został poszerzony dzięki misji Juno.

Podsumowanie wiedzy o Jowiszu – wyniki z misji Juno (nagranie z maja 2018) / Credits – NASA Jet Propulsion Laboratory

Pod koniec swojej misji Juno zostanie wprowadzony na kurs kolizyjny w atmosferę Jowisza, i tam spłonie. Takie zakończenie misji uniemożliwi przypadkowe i niekontrolowany lot Juno ku księżycom Jowisza. U kilku z nich, w szczególności na Europie, mogą występować odpowiednie warunki do utrzymania wody w stanie ciekłym pod lodową skorupą. Oznacza to, że potencjalnie mogło tam powstać proste życie.

Animacja przedstawiająca koniec misji Juno / Credits – NASA