Start misji OA-9 do ISS

21 maja w porannych godzinach wystartowała rakieta Antares-230. Na orbitę wyniosła ona bezzałogowy pojazd logistyczny Cygnus (SS.J.R. Thomson). Cumowanie do ISS przewidziane jest na czwartek 24 maja.

Start pojazdu Cygnus w dziewiątej misji logistycznej rozpoczął się 21 maja 2018 o godzinie 10:44 CEST z kosmodromu Wallops w stanie Wirginia. Statek Cygnus został nazwany “S.S. J.R. Thomson” ku czci wicedyrektora NASA z przełomu lat 80 i 90, a następnie wiceprezesa Orbital Sciences Corporation. Po raz pierwszy spółka o obecnej nazwie Orbital ATK ochrzciła pojazd Cygnus nie na część byłego astronauty, lecz byłego kierownika firma. Oznaczenie misji brzmi OA-9.

Pojazd dostarczy 3350 kg ładunku dla astronautów przebywających na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS).  W skład ładunku wchodzą dedykowane eksperymenty naukowe, sprzęt komputerowy, sprzęt do przeprowadzania spacerów kosmicznych, jak również paliwo, ubrania i jedzenie dla załogi ISS.

Start Cygnusa z misją OA-9 / Credts – NASA TV

Cygnus przywiezie m.in. eksperymenty BEST (Biomolecule Extraction and Sequencing Technology) oraz Cold Atom Laboratory (CAL). Pierwszy przy pomocy sekwencjonowania DNA oraz RNA będzie sprawdzał, jak mikroorganizmy na pokładzie ISS przystosowały się do życia w nieważkości. Drugi eksperyment będzie badał zachowanie cząsteczek w temperaturze bliskiej zera absolutnego.

Jest to dziewiąta misja logistyczna przeprowadzana przez spółkę Orbital ATK w ramach programu logistycznego Commercial Cargo dla NASA. Na pokładzie Cygnusa znajduje się również 16 zminiaturyzowanych satelitów typu CubeSat.