Start chińskiej CZ-3B z satelitą telekomunikacyjnym (3.05.2018)

Z kosmodromu Xichang wystartowała rakieta nośna CZ-3B wynosząc na orbitę transferową ma geostacjonarną satelitę telekomunikacyjnego APStar-6C.

Start rozpoczął się o godzinie 18:06 CEST. Chińskie źródła ogłosiły udany start około godzinę później.

Ważący około 5 ton APStar-6C został zbudowany przez Chińską Akademię Technologii Kosmicznych (CAST) dla APT Satellite Company z Hong Kongu. Dołączy do czterech innych satelitów tego operatora. Zastąpi satelitę APStar-6.

Jest on zbudowany na bazie chińskiej platformy telekomunikacyjnej Dong Fang Hong 4. Zasilany panelami słonecznymi APStar-6C posiada 45 transponderów w pasmach C, Ka oraz Ku. Przez następne 15 lat ma świadczyć usługi telekomunikacyjne dla krajów Azji i Pacyfiku.

Był to 13 lot chińskiej rakiety orbitalnej oraz 41 start rakiety kosmicznej w tym roku. W maju Chiny planują wynieść jeszcze teledetekcyjnego Gaofen-5 oraz księżycowa misję Queqiao, która będzie funkcjonować jako przekaźnik dla lądownika Chang’e 4. Ten pod koniec 2018 roku ma wylądować jako pierwsza sonda na niewidocznej z Ziemi “ciemnej stronie” Księżyca.

(SN, GSP)