MRO obserwuje nowy żleb

Instrument HiRISE sondy MRO zaobserwował nowy żleb na powierzchni Czerwonej Planety.

Marsjańskie żleby to jedna z największych zagadek Czerwonej Planety. W 2015 roku informowaliśmy o wynikach badań NASA, opartych o instrument CRISM (Compact Reconnaissance Imaging Spectrometer for Mars), zainstalowany na pokładzie sondy Mars Reconnaissance Orbiter (MRO). Z tych badań wynikało, że nowe żleby na powierzchni Czerwonej Planety powstają wskutek chwilowego płynięcia ciekłej i być może wrzącej wody.

Mars Reconnaissance Orbiter / Credits - NASA

Mars Reconnaissance Orbiter / Credits – NASA

Co ciekawe, rok później kolejna analiza danych z CRISM oraz innych instrumentów sondy MRO, takich jak kamery High Resolution Imaging Science Experiment (HiRISE) czy kamery Context Camera (CTX), podważyła te wnioski. Okazało się, że materiał dookoła przeanalizowanych żlebów wydaje się być w tej samej formie, bez obecności lub powstania uwodnionych minerałów. Oznacza to, że żleby raczej powstają wskutek sublimacji zestalonego dwutlenku węgla („suchego lodu”), niż interakcji z płynącą wodą.

Wciąż zatem nie wiadomo, co tworzy marsjańskie żleby. Jest możliwe, że w niektórych miejscach twory powstają przy współudziale wody, aczkolwiek nie muszą to być wszystkie. Wiadomo jednak, że takich żlebów jest dużo, i wiele z nich w ciągu zaledwie kilku lat zmienia swój kolor i/lub kształt. Niektóre z nich są bardzo ciemne, a z czasem ich odcień blednie i coraz bardziej zaczyna przypominać otoczenie.

Zaprezentowany w galerii tego artykułu nowy żleb powstał pomiędzy 5 listopada 2010 a 25 majem 2013 roku. W tych dwóch momentach instrument HiRISE obserwował wspomniany żleb. Na zdjęciu można zobaczyć jego wyraźną nową “odnogę” . Jest to przykład ciągłej aktywności na powierzchni Czerwonej Planety.

(HiRISE)