Czy dawny Mars był pustynią z niewielkimi opadami?

Najnowsza publikacja naukowa dotycząca przeszłości Marsa sugeruje, że ta planeta niegdyś była ciepłym i raczej suchym miejscem. Niewiele było tam lodu.

Jaki był Mars w przeszłości? Do dziś nie jest to pewne: niektórzy naukowcy uważają, że było tam dużo lodu, zaś inni, że Czerwona Planeta była ciepłym i wilgotnym miejscem. Najnowsza publikacja sugeruje jeszcze trzecią możliwość: ciepłą pustynię z niewielkimi opadami.

Do takiego wniosku doszli naukowcy z Instytutu Naukowego w Tokio oraz amerykańskiego Instytutu Smithsonian. Ten wniosek powstał na bazie analizy powierzchni Marsa – brak na niej śladów rozległych lodowców. Bardziej prawdopodobne jest, że marsjańskie wulkany podtrzymywały efekt cieplarniany w atmosferze tej planety. W konsekwencji, atmosfera Marsa była bardziej wilgotna i możliwe były opady deszczu.

Wyliczenia jednak sugerują, że deszcz na Marsie był dość niewielki. Całkowita wartość opadu to prawdopodobnie nie więcej niż 10 cm rocznie. Jest to wartość porównywalna z suchymi rejonami na Ziemi, dla przykładu północnymi półpustynnymi obszarami Sahary. Natomiast prawdopodobnie dość niewiele było lodu – bardziej jako dość cienkie (i okresowo topiące się) pokłady, które w ten sposób kształtowały rzeźbę lokalnego terenu. Takie warunki raczej nie byłyby sprzyjające rozwojowi życia.

Dawny klimat Marsa prawdopodobnie jeszcze przez kilka kolejnych dekad będzie zagadką dla naukowców. Dane z orbiterów, łazików i lądowników pozwolą na rozbudowę naszej wiedzy dotyczącej przeszłości Czerwonej Planety. Najnowsza misja, która właśnie zmierza do Marsa to lądownik InSight.

(EX)