OTV-5 odnaleziony!

Po ponad siedmiu miesiącach od startu udało się odkryć mini-prom X-37B na orbicie.

Piąta orbitalna podróż X-37B rozpoczęła się 7 września 2017 roku o godzinie 17:00 CEST. Oznaczenie tej misji brzmi OTV-5. Do wyniesienia mini-promu X-37B zastosowano rakietę Falcon 9R. Nie tylko lot rakiety zakończył się pełnym sukcesem – udało się również lądowanie pierwszego stopnia na lądowisku o nazwie Landing Zone – 1 (LZ-1).

Od momentu startu nie udało się wykryć mini-promu na orbicie*. Jest to dość zaskakujące, gdyż w poprzednich czterech lotach orbitalnych X-37B w ciągu miesiąca od startu udało się wykryć pojazd na orbicie. Wykrycia były wynikiem obserwacji zaawansowanych astronomów-amatorów. W przypadku poprzedniej misji OTV-4 do wykrycia doszło już po tygodniu od startu. Wówczas, pomimo braku dostępnych danych, amatorom udało się wykryć pojazd i następnie opisać jego orbitę. Natomiast w przypadku misji OTV-5 pojazd wciąż nie został wykryty na orbicie. Jest to nieco zaskakujące, choć możliwe jest wyjaśnienie tej sytuacji.

Ten brak obserwacji misji OTV-5 sugerował, że pojazd X-37B został umieszczony na znacznie innej orbicie, niż  podczas wcześniejszych wypraw. Przede wszystkim mowa tutaj o innej inklinacji orbity X-37B w misji OTV-5. Dotychczas inklinacje poprzednich misji X-37B zawierały się w zakresie od 38 do 43,5 stopnia. Tym razem może to być znacznie wyższa wartość, przykładowo 51,6 stopnia (orbita Międzynarodowej Stacji Kosmicznej).

Wreszcie, po ponad siedmiu miesiącach od startu udało się wykryć X-37B na orbicie. Pojazd w misji OTV-5 przebywa na orbicie o wysokości 353 x 354 km i nachyleniu aż 54,5 stopnia. Jest to zupełnie inna orbita niż wcześniejsze misje X-37B.

Misja OTV-5 będzie trwać prawdopodobnie przez kilka kolejnych miesięcy. Nachylenie orbity jest większe niż ISS, co pozwala na obserwacje także z terenu Polski.

* Doniesienia z listopada 2017 zostały dość szybko zdementowane.

• Też mnie to jara.
      Jestem w trakcie wyboru sprzętu do podobnych zabaw.
      Jak jesteś w temacie to podsuń jakieś swoje rozwiązania.

• … no to, że misja przebiega ok.

A że wojsko nie bawi się w pierdoły, to szkoda jedynie, że jej wynikami będziemy się jarać dopiero za kilka lat….

Ponadto po raz kolejny misja udowadnia, że wahadłowce jako takie nie były takim głupim pomysłem jak się to przedstawia.

p.s.
      Potrzebuje na pilnie info o ostatnich śmiertelnych wypadkach w branży, ma ktoś jakieś ciekawe info oprócz tego co w sieci?

• One od kilku lat latają tam i spowrotem i nic o celach misji nie wiemy więc nie łudził bym się że dowiemy czego kolejek.