Jim Bridenstine zatwierdzony na nowego administratora NASA

Amerykański Senat zatwierdził nominację Jima Bridenstine na nowego administratora amerykańskiej agencji kosmicznej.

Po zakończeniu siedmioletniej kadencji Charlesa Boldena, administracja Donalda Trumpa rekordowo długo nie wyznaczyła następcy administratora NASA. Od stycznia 2017 do marca 2018 roku rolę pełniącego obowiązki kierownika agencji sprawował Robert Lightfoot.

Pierwszego września 2017 Donald Trump wyznaczył związanego z partią republikańską Jima Bridenstine na nowego administratora NASA. Kandydatura została jednak zatwierdzona dopiero 19 kwietnia. W Senacie za nominacją głosowało 50 senatorów, a 49 było przeciwnych. Wcześniej Bridenstine był krytykowany podczas komisji senackich. Demokraci sugerowali, że nie ma on wystarczającego doświadczenia technicznego aby kierować amerykańską agencją kosmiczną. Były pilot wojskowy wcześniej pełnił rolę dyrektora Muzeum Lotnictwa i Kosmonautyki w Tulsa.

Duże zastrzeżenia do Bridenstine’a miał również wpływowy senator republikański Lamar Smith zajmujący się kwestiami kosmicznymi. Ostatecznie jednak głosował za nominacją.

We wcześniejszych wypowiedziach dla komisji senackich Bridenstine podkreślał, że jest w pełni przekonany, iż obecnie dochodzi do znacznych zmian klimatycznych, uniknął jednak odpowiedzi twierdzącej na pytanie czy działalność człowieka jest tutaj głównym głównym czynnikiem.

Nowy administrator NASA jest zwolennikiem lotów księżycowych. Za jego kadencji można się będzie spodziewać dalszego rozwoju programu SLS, mimo pojawiających się informacji o kolejnych opóźnieniach programu.

(PA)