Dragon CRS-14 dotarł do ISS

Czwartego kwietnia kapsuła Dragon w misji zaopatrzeniowej CRS-14 dotarła do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Do startu rakiety Falcon 9 doszło 2 kwietnia o godzinie 22:30 CEST z wyrzutni LC-40 na Florydzie. Ta rakieta wyniosła bezzałogową kapsułę Dragon do zaopatrzeniowej misji CRS-14 ku Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Lot przebiegł prawidłowo i Dragon został wprowadzony na prawidłową orbitę.

Przechwycenie kapsuły Dragon przez SSRMS - misja CRS-14 / Credits - NASA TV

Przechwycenie kapsuły Dragon przez SSRMS – misja CRS-14 / Credits – NASA TV

Dwa dni później, 4 kwietnia, Dragon dotarł do ISS. Przechwycenie kapsuły Dragon przez ramię robotyczne ISS (SSRMS) nastąpiło tego dnia o godzinie 12:40 CEST. O 15:00 CEST Dragon został przyłączony do Stacji do modułu Harmony.

Misja CRS-14 jest zaplanowana na około 30 dni. W tym czasie wyniesiony ładunek i eksperymenty zostaną przeniesione na pokład ISS, zaś do kapsuły zostaną wprowadzone próbki z wykonanych badań oraz sprzęt, który powinien powrócić na Ziemię. Wodowanie kapsuły Dragon powinno nastąpić u wybrzeży Kalifornii.

Przechwycenie kapsuły Dragon – misja CRS-14 / Credits – NASA TV

Dragon w misji CRS-14 przewozi na ISS łącznie ponad 2,6 tony ładunku w sekcji ciśnieniowej oraz “bagażniku” kapsuły. Na ten ładunek składają się: części zamienne, nowe eksperymenty, żywność, ubrania oraz trzy ładunki w “bagażniku”. Wśród nich znajduje się eksperyment Atmosphere-Space Interactions Monitor (ASIM), który został zbudowany przy współudziale naukowców i inżynierów z Polski. Celem ASIM jest badanie relacji po między energetycznymi zjawiskami zachodzącymi w czasie silnych burz w stratosferze i mezosferze, na wysokości do kilkudziesięciu tysięcy metrów nad powierzchnią Ziemi. W budowie ASIM uczestniczyli specjaliści Centrum Badań Kosmicznych PAN (CBK) oraz firmy Creotech Instruments. ASIM zostanie zainstalowany na europejskim module Columbus.

(NASA TV, PFA)