Usługa “wszystko w pakiecie” dla stacji kosmicznej

Szybki dostęp do przestrzeni kosmicznej, duża prędkość przesyłania danych oraz unikatowe miejsce obserwacji to główne zalety nowej komercyjnej usługi na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Nazywa się ona Bartolomeo i od 2019 roku pozwoli na przeprowadzenie w konkurencyjnych cenach wielu badań naukowych.

Stacja Kosmiczna znacznie urosła w ciągu ostatnich 20 lat, podobnie jak ilość platform naukowych na orbicie. Jednak dostęp do miejsc dla eksperymentów orbitalnych jest dla uczonych i inżynierów wciąż utrudniony.

Dekadę po swoim starcie europejski moduł laboratoryjny Columbus udostępni miejsce na zewnętrznej powłoce dla nowej platformy, która umożliwi korzystny, szybki i łatwy dostęp do przestrzeni kosmicznej.

Nowi użytkownicy

Japońska platforma naukowa Kibo / NASA

Celem Bartolomeo jest udostępnienie zasobów Stacji Kosmicznej nowym użytkownikom, w tym społeczności kosmicznych przedsiębiorców oraz start-upów. Wykorzystanie istniejących zasobów Stacji Kosmicznej może doprowadzić do stworzenia nowych komercyjnych możliwości.

Obserwacje Ziemi, telekomunikacja, egzobiologia czy badania z zakresu pogody kosmicznej to wszystko obszary, na których wyniki jest bardzo duże zapotrzebowanie.

Usługa Bartolomeo umożliwi dostęp zewnętrznych ładunków do infrastruktury Stacji Kosmicznej. Pozwoli uzyskać niezakłócony widok na Ziemię i bezpośrednią kontrolę eksperymentów z Ziemi oraz da możliwość pobrania próbek.

ESA oraz Airbus Defence and Space podpisały komercyjną umowę partnerską, w ramach której Bartolomeo zostanie uruchomiony w przyszłym roku. Europejska spółka sfinansuje rozwój platformy i jej komercjalizację, ESA wesprze zaś jej wystrzelenie, instalacje oraz operacje.

Po raz pierwszy europejskie komercyjne partnerstwo będzie oferować możliwość wykonywania eksperymentów naukowych oraz demonstrację technologii na zewnątrz Stacji Kosmicznej.

Skrzynka

Platforma Bartolomeo, która imię otrzymała po młodszym bracie Krzysztofa Kolumba, będzie zainstalowana na przedniej stronie modułu Columbus 400 km nad powierzchnią Ziemi. Jej użytkownicy otrzymają transmisję danych 10 Gbit/s – wystarczająco dużą by pobrać film w wysokiej rozdzielności w ciągu 30 sekund.

Sam ładunek może być różnej wielkości. Użytkownicy mogą zaproponować eksperymenty do 5 kg, które będą ułożone obok innych ładunków, mogą też zająć do 450 kg na miejsce (tzw. slot) tylko dla siebie.

Bartolomeo oferuje 11 slotów. Czas oczekiwania na lot od chwili podpisania umowy i zatwierdzenia do lotu wynosi od 1 do 2 lat. Jest to znacznie krócej niż w przypadku typowych eksperymentów kosmicznych. Umowa na wynajem miejsca na platformie musi obejmować minimum rok.

Bartolomeo zostanie wystrzelony w 2019 roku na pokładzie logistycznej misji kapsuły Dragon.

1. Spokojnie – jak zrezygnują z ISS to będzie coś nowego na LEO bo na Księżyc za daleko żeby tylko badać mikrograwitację.
    Wystrzelą kilka Falconów Heavy i za cenę jednej Ariane wyniosą nowe ISS

2. Dobry pomysł. Szkoda że tylko przez kilka następnych lat, aż do wycofania ISS z użytku. Mogliby coś podobnego na DSG zamontować, jeśli oczywiście dojdzie to do skutku.