Rosyjski spacer EVA-44 (02.02.2018)

Dwóch rosyjskich kosmonautów wykonało 2 lutego spacer kosmiczny EVA-44. Spacer trwał ponad osiem godzin.

Spacer EVA-44 rozpoczął się o godzinie 16:34 CET. W przestrzeń kosmiczną wyszło dwóch rosyjskich kosmonautów: Aleksandr Misurkin i Anton Szkaplerow. Dla Misurkina był to czwarty spacer, zaś dla Szkaplerowa – drugi.

Główne zadania spaceru EVA-44 były następujące: odłączenie i “wyrzucenie” zestawu elektroniki z anteny komunikacyjnej modułu Zwiezda oraz instalacja nowego zastępczego zestawu. Ponadto kosmonauci mieli wykonać inspekcję zewnętrznych powierzchni rosyjskich modułów Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) i pobrać dwa eksperymenty naukowe, wcześniej wystawione na warunki panujące na niskiej orbity okołoziemskiej.

Odrzucony moduł elektroniki powoli oddala się od ISS i w ciągu kilku najbliższych miesięcy spłonie w atmosferze. W przypadku tego zestawu elektroniki nie było potrzeby sprowadzania go na Ziemię.

Co ciekawe, zestaw elektroniki nie został zaprojektowany na wymianę na orbicie. Jednakże z uwagi na już dość długi pobyt modułu Zwiezda w kosmosie (wystrzelony został w lipcu 2000 roku), wiele elementów wymaga wymiany na nowocześniejsze. Postanowiono przygotować specjalne narzędzia, którymi możliwe było operowanie w grubych rękawicach w trakcie spaceru kosmicznego.

Prace przy antenie komunikacyjnej modułu Zwiezda - EVA-44 / Credits - NASA TV

Prace przy antenie komunikacyjnej modułu Zwiezda – EVA-44 / Credits – NASA TV

EVA-44 zaplanowano na około sześć i pół godziny. Spacer trwał jednak znacznie dłużej, gdyż po instalacji nowego zestawu elektroniki rozłożenie anteny komunikacyjnej zajęło więcej czasu. Wymagało to także użycia pewnej ilości siły fizycznej kosmonautów.

Ostatecznie spacer EVA-44 zakończył się po ośmiu godzinach i 13 minutach. Jest to nowy rekord długości dla rosyjskiego spaceru kosmicznego.

Rosyjski spacer kosmiczny EVA-44 / Credits – NASA TV

Następny spacer kosmiczny jest aktualnie planowany na 15 lutego. Będzie to amerykański spacer, jego głównym zadaniem będą dalsze prace przy serwisowaniu końcówki ramienia robotycznego ISS.

(PFA, NSF)