Gaia 1 – gromada otwarta tuż obok Syriusza

Dzięki sondzie kosmicznej Gaia udało się odkryć małą gromadę otwartą, którą dotychczas przesłaniał blask Syriusza.

Europejskie obserwatorium Gaia zostało wyniesione w przestrzeń kosmiczną w grudniu 2013 roku. Sonda obserwuje niebo z punktu L2 układu Ziemia – Słońce. Głównym celem tej misji jest precyzyjny pomiar pozycji gwiazd. We wrześniu 2016 roku opublikowano pierwszy katalog danych astrometrycznych z ponad miliarda gwiazd. Drugi katalog danych zostanie opublikowany w kwietniu tego roku.

Na tym nie koniec odkryć obserwatorium Gaia. W zeszłym roku okazało się, że w blasku pobliskiej gwiazdy Syriusz skrywa się mała gromada otwarta. Syriusz jest najjaśniejszą gwiazdą na ziemskim niebie i dopiero dzięki obserwacjom takiej misji jak Gaia możliwe było zaobserwowanie słabych gwiazd w jej pobliżu. Gromada została nazwana Gaia 1. Jest to jedna z dwóch gromad odkrytych przez to obserwatorium.

Gaia 1 / Credits – ESA Science & Technology

Gaia 1 została zauważona przez zespół Sergieja Koposowa, związany z Uniwersytetem w Cambridge. Ten zespół poszukiwał gromad otwartych i galaktyk, które jeszcze nie zostały skatalogowane. Dzięki sondzie Gaia możliwe jest poszukiwanie takich obiektów, nawet w pobliżu bardzo jasnych gwiazd.

1. “Syriusz jest najjaśniejszą gwiazdą na ziemskim niebie i dopiero dzięki obserwacjom takiej misji jak Gaia możliwe było zaobserwowanie słabych gwiazd w jej pobliżu”

Czy mogę prosić o wyjaśnienie: jak GAIA przysłoniła Syriusza? Bo z tekstu rozumiem, że to było kluczowe, prawda?