Rozkładanie konstrukcji JWST

Jak będzie wyglądać rozwijanie konstrukcji kosmicznego teleskopu Jamesa Webba?

Pomiędzy marcem a czerwcem 2019 roku powinien nastąpić start misji kosmicznego teleskopu Jamesa Webba (JWST). Jest to bardzo skomplikowana i droga misja wspólnie tworzona przez dwie agencje kosmiczne: amerykańską NASA i europejską ESA. “Sercem” JWST jest teleskop o aperturze 6,5 metra, zbudowany z berylu napylonego warstwą złota.

Po wystrzeleniu za pomocą rakiety Ariane 5 JWST zostanie skierowany do punktu L2 układu Ziemia-Słońce, znajdującego się około 1,5 mln km za naszą planetą. Podróż do orbity “halo” wokół tego punktu będzie trwać prawie miesiąc. W tym czasie JWST rozwinie wszystkie swoje elementy oraz uruchomi najważniejsze instrumenty pokładowe. Poniższa animacja prezentuje poszczególne elementy rozkładania JWST.

Procedura rozkładania poszczególnych elementów JWST w drodze do punktu L2 / Credits – James Webb Space Telescope (JWST)

Aktualnie trwają testy JWST w komorze termiczno-próżniowej. Tym testom nie przeszkodził nawet huragan Harvey, który sprowadził duże ilości deszczu i silne wiatry w Houston w Teksasie, gdzie znajduje się ośrodek NASA o nazwie KSC. Celem tych testów jest długoterminowe określenie, czy JWST będzie gotowy do pracy przy bardzo niskiej temperaturze.

Misja JWST jest komentowana w wątku na Polskim Forum Astronautycznym.

(JWST, PFA)