Bardzo bliski przelot 2017 UJ2 (20.10.2017)

Dwudziestego października doszło do bardzo bliskiego przelotu meteoroidu 2017 UJ2. W momencie zbliżenia ten obiekt znalazł się w odległości zaledwie 11,5 tysiąca kilometrów od powierzchni Ziemi.

Przelot meteoroidu 2017 UJ2 nastąpił 20 października 2017, z maksymalnym zbliżeniem około godziny 16:05 CEST. W momencie tego przelotu ten meteoroid znalazł się w odległości zaledwie 11,5 tysiąca kilometrów od powierzchni naszej planety, czyli około 0,03 średniego dystansu do Księżyca. Taka odległość  to mniej niż orbita geostacjonarna (GEO – ok 36 tysięcy km) czy średnie orbity okołoziemskie (MEO – około 20-30 tysięcy km). Z drugiej strony, taka odległość to wciąż więcej niż typowe niskie orbity okołoziemskie (LEO), które zwykle zawierają się w zakresie od 350 do 1500 km nad powierzchnią Ziemi.

Średnicę 2017 UJ2 wyznaczono na około 4 metry. Jest to zbyt mały obiekt, by mógł on wyrządzić jakiekolwiek poważniejsze szkody na powierzchni Ziemi. Oczywiście, pewne małe elementy mogłyby przetrwać przejście przez atmosferę i zakończyć swoją kosmiczną podróż w postaci meteorytów.

Jest to czterdziesty drugi wykryty bliski przelot planetoidy lub meteoroidu w 2017 roku. W 2016 roku wykryto przynajmniej 45 bliskich przelotów, w 2015 roku było takich odkryć 24, a w 2014 roku było ich 31. Do tych odkryć należy dołączyć te, które nie zostały dopisane do ogólnodostępnych baz danych. W 2017 roku można się spodziewać kolejnych kilkudziesięciu odkryć meteoroidów i planetoid, które przelecą blisko Ziemi. Wciąż jednak bardzo dużo przelotów nie zostaje wykrytych. Dzieje się tak w szczególności w przypadku przelotów po stronie dziennej, kiedy niemożliwe lub bardzo trudne są naziemne obserwacje astronomiczne.

(HT, Tw)