Nieudany start rakiety PSLV-XL z satelitą IRNSS-H (31.08.2017)

Z kosmodromu Sriharikota wystartował rakieta nośna PSLV-XL. Miała wynieść nowego satelitę regionalnego indyjskiego systemu nawigacji satelitarnej IRNSS-H.

Pierwsze informacje mówią, że po starcie nie otworzyła się osłona aerodynamiczna chroniąca ładunek przez gwałtowny lot przez atmosferę. W efekcie satelita trafił na złą orbitę docelową uwięziony wewnątrz górnego stopnia rakiety.

Nagranie z nieudanego startu rakiety PSLV-XL / ISRO

IRNSS (Indian Regional Navigation Satellite System) to regionalny system nawigacji satelitarnej, niezależny od amerykańskiego GPS czy rosyjskiego GLONASS. Ten system ma duże znaczenie dla pozycji Indii, które w Azji Południowej są regionalnym mocarstwem i mają duże potrzeby wojskowe m.in. z uwagi na sąsiadujące Chiny i Pakistan. IRNSS został zaakceptowany przez rząd Indii w 2006 roku. Pierwszy satelita został umieszczony na orbicie w lipcu 2013 roku.

Rozmieszczenie satelitów konstelacji IRNSS i ich śladów naziemnych

Rozmieszczenie satelitów konstelacji IRNSS (3 geostacjonarnych i 4 geosynchronicznych) i ich śladów naziemnych / Credit: ISRO

Pierwsza generacja IRNSS bazuje na siedmiu satelitach, umieszczonych na różnych orbitach geosychronicznych i geostacjonarnych. Trzy z satelitów IRNSS operują z orbity geostacjonarnej, natomiast cztery pozostałe z orbity geosynchronicznej o nachyleniu 29 stopni.

Satelita o masie 1425 kg został zbudowany przez Indyjską Agencję Kosmiczną (ISRO). Miał pracować przez następne 10 lat. Był to jeden z dwóch egzemplarzy rezerwowych, które powstały równolegle do pierwszych siedmiu satelitów serii i miał on zastąpić IRNSS-1A, którego trzy zegary atomowe przestały działać w zeszłym roku.

(NSF, GSP)