Huragan Harvey uderza w Teksas

Bardzo silny huragan Harvey uderzył w wybrzeże Teksasu. Zagrożone są m.in. budynki NASA w Houston.

Ośrodek burzowy pod przyszły huragan Harvey zaczął się formować 13 sierpnia u wybrzeży Afryki. Przez kolejne dni ten ośrodek podążał w kierunku zachodnim, stopniowo nabierając charakterystyk tropikalnego ośrodka burzowego.

Najszybszy wzrost mocy tego ośrodka nastąpił w ciepłych wodach Zatoki Meksykańskiej, gdy Harvey przekroczył półwysep Jukatan, kierując się ku wybrzeżom Teksasu. Około północy (czasu polskiego) z 25 na 26 sierpnia Harvey stał się huraganem czwartej kategorii, a kilkanaście godzin później nastąpiło uderzenie w ląd. Maksymalna zmierzona prędkość wiatru wyniosła 215 km/h.

Widok na huragan Harvey z perspektywy ISS – wieczór (czasu polskiego) 25 sierpnia / Credits – NASA

NASA w niebezpieczeństwie

Harvey stał się pierwszym huraganem, który uderzył w USA od 2005 roku, czyli od czasów huraganu Wilma, który przeszedł przez Florydę. Tak jak wówczas, i tym razem zagrożona jest infrastruktura NASA. Tym razem zagrożone są budynki tej agencji kosmicznej w Houston.

Aktualnie znajduje się w Houston m.in. kosmiczny teleskop JWST, który przechodzi testy w niskiej temperaturze. Niestety, wiele budynków NASA w Houston jest szczególnie narażonych na uderzenia huraganów, gdyż są one położone zaledwie kilka metrów nad poziomem morza. W przypadku uderzenia silnego huraganu – jakim jest Harvey – silnych opadów deszczu oraz wpłynięcia wody morskiej wskutek wiatru, budynki NASA mogą ulec uszkodzeniu.

Huragan Harvey z satelity GOES-16 / Credits – Space Videos

Każde takie uszkodzenie może wiązać się z poważnymi opóźnieniami w realizacji misji oraz potrzebą wydania dużych funduszy na naprawy. Ponadto, w niektórych przypadkach nie jest możliwa ewakuacja sprzętu. Tak w tej chwili jest ze wspomnianym powyżej teleskopem JWST, który znajduje się wewnątrz komory termiczno-próżniowej.

Przewiduje się, że Harvey będzie przebywać ponad Houston jeszcze przez kilka dni, stopniowo tracąc swoją siłę. W tym czasie na ten rejon Teksasu powinno spaść bardzo dużo deszczu, prawdopodobnie powodując liczne podtopienia i zalania. Prawdopodobnie pierwsza ocena szkód wyrządzonych przez huragan Harvey będzie możliwa w połowie przyszłego tygodnia.

Tradycyjnie sezon huraganów na Północnym Atlantyku trwa do końca października. Najbardziej intensywna pora to sierpień i wrzesień.

(HS, Tw, NSF)

1. Akurat komora termiczno próżniowa dla teleskopu Webba to najbezpieczniejsze miejsce w całym Houston.