Wymiana pojazdów logistycznych na ISS

W ostatnich dniach wokół Międzynarodowej Stacji Kosmicznej odbywał się duży ruch. Do ISS przyłączona została kapsuła Dragon firmy SpaceX, zaś po ponad 40 dniach od stacji odcumował pojazd Cygnus.

Roszada bezzałogowych pojazdów logistycznych rozpoczęła się w poniedziałek 5 czerwca. Wcześniej z ISS na Ziemię powróciło dwóch astronautów wchodzących w skład Ekspedycji 51. Obecnie na ISS przebywają trzy osoby: Peggy Whitson (3 lot, USA), Jack Fischer (1 lot, USA), Fiodor Jurczychin (5 lot, Rosja).

Misja OA-7

Wpierw od Międzynarodowej Stacji Kosmicznej po 43 dniach odłączył pojazd Cygnus 7 (John Glenn). Pojazd dostarczył 3500 kg zaopatrzenia i dodatkowego sprzętu. Odcumowanie nastąpiło 4 czerwca o 13:10 (CEST). Cygnus pozostanie na orbicie do 11 czerwca.

Pojazd dostarczył m.in. eksperymenty związane z lekami chemioterapeutycznymi. Pojazd dostarczył również komorę wzrostu roślin do demonstracji możliwości produkcji jedzenia w przestrzeni kosmicznej oraz technologiczny demonstrator kapsuły powrotnej z próbkami (Thermal Protection Material Flight Test and Reentry Data Collection (RED-Data2).

Odłączenie Cygnusa 7 od ISS / NASA

Misja CRS-11

3 czerwca z Kennedy Space Centre wystartowała rakieta Falcon 9R rozpoczynając misję CRS-11. Był to pierwszy lot wcześniej wykorzystanej kapsuły Dragon. Wcześniej została ona wykorzystana w misji CRS-4 (wrzesień-październik 2014). Łącznie na orbitę wyniesione zostało 2700 kg ładunku i zaopatrzenia.

5 czerwca Dragon przybył w pobliże stacji. Uchwycony przez robotyczne ramię ISS został przyłączony dolnego węzła modułu Harmony, który zwolniony został przez pojazd Cygnus