Rakietowy czwartek (25.05)

W czwartek 25 maja doszło do startu dwóch rakiet orbitalnych: Electron z Nowej Zelandii i Sojuza-2.1b z Rosji. Jeden z tych startów był nieudany.

Nieudany debiut Electrona

Do pierwszego z tych dwóch startów doszło o godzinie 06:20 CEST. Ten start nastąpił z półwyspu Mahia, położonej na Wyspie Północnej w Nowej Zelandii. Był to pierwszy start nowej rakiety Electron, którą skonstruowała firma Rocket Lab.

Rakieta Electron miała wynieść testowy ładunek o nazwie „It’s a Test” na orbitę pomiędzy 300 a 500 km. Początek lotu przebiegł prawidłowo, jednak ostatecznie rakieta nie dotarła do orbity, wskutek nieprawidłowej pracy drugiego stopnia. Kilka godzin po starcie firma Rocket Lab potwierdziła, że lot rakiety Electron nie zakończył się sukcesem.

Poniższe nagranie prezentuje zapis ze startu rakiety Electron.

Pierwszy start rakiety Electron – 25 maja 2017 / Credits – KiwiSpace Foundation

Był to drugi nieudany start rakiety orbitalnej w 2017 roku. Co ciekawe, pierwszy nieudany start w tym roku był także pierwszym lotem nowej konstrukcji.

Wojskowy start z Plesiecka

Do drugiego startu rakiety orbitalnej 25 maja doszło o godzinie 08:33 CEST. Z Plesiecka w Rosji wystartowała rakieta Sojuz-2.1b z rosyjskim wojskowym satelitą o oznaczeniu Kosmos-2518. Ten start przebiegł prawidłowo. Z dostępnych informacji wynika, że jest to satelita wczesnego ostrzegania serii Tundra. Satelita został umieszczony na bardzo eliptycznej orbicie.

Start Sojuza-2.1b z Plesiecka – 25 maja 2017 / Credits – Go To Space

Był to dopiero trzeci lub czwarty start rosyjskiej rakiety w tym roku – w zależności, czy wliczany jest w to zestawienie także start Sojuza z europejskiego portu w Kourou. Co ciekawe dwa pozostałe rosyjskie starty były związane z programem Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Tak niewielka ilość startów rosyjskich rakiet orbitalnych w tym roku ma związek z poważnym kryzysem sektora kosmicznego w tym państwie.

Były to ostatnie starty rakiet orbitalnych w maju. Kolejne loty rakiet orbitalnych zaplanowane zostały na nie wcześniej niż 1 czerwca.

(PFA, RL, NSF, SFN)