Awaryjny spacer kosmiczny na ISS

Najwcześniej we wtorek odbędzie się awaryjny spacer kosmiczny na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Aktualizacja, 22 maja, godzina 11:55 CEST – spacer kosmiczny zostanie przeprowadzony 23 maja. Początek zaplanowano na godzinę 14:00 CEST.

Kontrolerzy lotu NASA zebrali się w niedziele 21 maja aby zatwierdzić pilny awaryjny spacer kosmiczny, który zostanie przeprowadzony przez dwoje członków Ekspedycji 51 na ISS. Uszkodzeni uległ jeden z dwóch systemów przekaźnika danych (multiplekser-demultiplekser, MDM), który znajduje się na elemencie S0 kratownicy stacji. Przyczyna awarii nie jest znana. Element ten kontroluje przepływ danych dotyczących radiatorów, paneli słonecznych, systemów chłodzenia oraz innych systemów stacji.

Zamiennik na stacji

Kontrola lotów sugeruje, że przyczyna awarii leży w samej skrzynce przekaźnika danych. Na szczęście na pokładzie stacji znajduje się zamienny egzemplarz, który może zostać zamontowany w miejsce poprzedniego. Nie jest to pierwsza awaria tego typu – w 2014 członkowie załogi 39 w trakcie krótkiego spaceru kosmicznego również wymienili skrzynkę MDM.

Szacuje się, że spacer kosmiczny potrwa około dwóch godzin. W poniedziałek 22.05 ostatecznie zostanie wybrana dwójka astronautów, którzy wyjdą na zewnątrz stacji. Będzie to szóste wyjście na zewnątrz stacji ze śluzy Quest w tym roku.

Ten artykuł będziemy aktualizowali wraz z rozwojem sytuacji.