Udany start CZ-3B z ChinaSat-16

Rakieta CZ-3B wyniosła chińskiego eksperymentalnego satelitę telekomunikacyjnego ChinaSat-16.

Do startu doszło 12 kwietnia 2017 o godzinie 13:04 CEST z kosmodromu Xichang. Rakieta CZ-3B wyniosła na orbitę geostacjonarną transferową (GTO) satelitę ChinaSat-16. Inne oznaczenie tego satelity brzmi Shijian-13. Lot przebiegł prawidłowo, satelita został uwolniony i rozpoczął kilkutygodniową wędrówkę do wyznaczonego punktu na docelową orbitę geostacjonarną.

Eksperymentalny satelita

Nazwa Shijian-13 podkreśla eksperymentalny charakter satelity. Po zakończeniu testów zostanie on przekazany chińskiemu operatorowi telekomunikacyjnemu China SatCom i na oficjalnie zostanie przemianowany na ChinaSat-16. Eksperymenty, jakie zostaną wykonane to:

• wykorzystanie napędu elektrycznego, zarówno w locie z GTO na GEO, jak i w późniejszym utrzymywaniu prawidłowej pozycji,
  • wykorzystanie łączności laserowej ze stacją odbiorczą na Ziemi,
  • nowy zestaw transponderów na paśmie Ka, zdolnych do szerokopasmowego przesyłu danych o wartościach do 20 GB/s – jest to największa wartość dla chińskiego, satelitarnego transferu.

ChinaSat-16 ma masę startową 4600 kg. Wyposażony został w dwa duże panele słoneczne. Misja satelity telekomunikacyjnego została zaplanowana na przynajmniej 15 lat.

Nadchodzące loty

Był to pierwszy start rakiety orbitalnej w kwietniu i pierwszy od lotu Falcona 9R z satelitą SES-10. Następny start rakiety orbitalnej planowany jest obecnie na 18 kwietnia. Wówczas rakieta Atlas 5 wyniesie na niską orbitę okołoziemską bezzałogowy pojazd zaopatrzeniowy Cygnus.

Był to również czwarty lot chińskiej rakiety orbitalnej w 2017 roku. Kolejny chiński lot odbędzie się nie wcześniej, niż 20 kwietnia. Rakietą CZ-7 wyniesiony zostanie pojazd logistyczny Tianzhou-1, który będzie testował cumowanie i transfer paliwa do stacji kosmicznej Tiangong-2.

(LK, PFA, G, NSF)