Firma Zero 2 Infinity wystrzeliła swoją pierwszą rakietę ze stratosfery

Firma Zero 2 Infinity wystrzeliła swoją pierwszą rakietę z wysokości 25 km. Czy to nowy sposób dotarcia do kosmosu?

Zero 2 Infinity, firma specjalizująca się w systemach transportowych, 1 marca z powodzeniem wystrzeliła swoją pierwszą rakietę z pułapu kosmosu. Część zespołu Zero 2 Infinity wypłynęło kilka kilometrów od wybrzeża Hiszpanii by wystrzelić balon unoszący rakietę. Po osiągnięciu wysokości 25 km (ponad dwukrotnie wyżej od wysokości przelotowej samolotów komercyjnych), pozostała część zespołu wydała rozkaz kontrolowanego odpalenia pierwszego prototypu Bloostar z obiektów National Institute of Aerospace Technology (INTA) w El Arenosillo (Huelva, Hiszpania).

Celami misji były:

• walidacja systemów telemetrycznych w przestrzeni kosmicznej
  • kontrolowany zapłon
  • stabilizacja rakiety
  • monitorowanie sekwencji wystrzelenia
  • umieszczenie spadochronów
  • odzyskanie urządzenia z morza

Wszystkie te cele zostały w pełni zrealizowane.

Misja ta jest częścią rozwojową Bloostara, pierwszego doku startującego dla małych satelitów wykorzystującej balon stratosferyczny w pierwszym etapie. Poprzez rozpoczęcie zapłonu powyżej przestrzeni kosmicznej, docelowa orbita może być osiągnięta szybko i efektywnie.

Opatentowana technika jest najmniej ryzykowna spośród wszystkich dostępnych obecnie.

Faza z użyciem rakiety rozpoczyna się powyżej 95% wysokości atmosfery dostając się tam bez emisji zanieczyszczeń. Poza aspektem mniejszego wpływu na środowisko, nowa metoda pozwala Zero 2 Infinity wystrzeliwać satelity z większą elastycznością przy drastycznie mniejszych kosztach i z większą częstotliwością. Od dnia w którym Bloostar został zaprezentowany, przyciągnął uwagę wiodących firm satelitarnych z całego świata. Zero 2 Infinity zebrało już ponad 250 milionów euro w listach intencyjnych dla przyszłych startów.

Sektor kosmiczny stał się bardziej otwarty dla prywatnych inicjatyw i obecnie wchodzi w fazę  rewolucji. Od globalnych usług komunikacyjnych do prognoz meteorologicznych, komunikację urządzeń poprzez IoT lub nawet całodobowej obserwacji Ziemi. Te zalety utorowały drogę do powstania setek firm, które potrzebują efektywnych i bezpiecznych środków wynoszenia, które oferuje i rozwija Zero 2 Infinity.

Zero 2 Infinity to prywatna firma z siedzibą w Barcelonie oraz oddziałami na całym świecie, która znacząco upraszcza dostęp do przestrzeni kosmicznej. Jest to jedyne przedsiębiorstwo w Europie specjalizujące się w wynoszeniu pod krawędź przestrzeni kosmicznej elementów, które wymagają testowania i certyfikowania w przestrzeni kosmicznej. Na chwilę obecną pracują nad wysyłaniem małych satelitów na orbitę za pośrednictwem swojego projektu Bloostar i planuje wysłanie ludzi w pobliże przestrzeni kosmicznej w celach naukowych i wypoczynkowych (projekt Bloon).

(Z2I)

1. Lepiej jeszcze – kilka lat temu w Rumunii mieli podobny plan i chyba weszli w fazę prototypów jeśli nie myli mnie pamięć. Naprawdę nie mamy się czym chwalić w Polsce. Wszystkim co lepszym mózgom nudzi się w końcu obijanie o urzędnicze drzwi i wyjeżdżają lub sprzedają patenty za granicę.
    Ale poczucie wyższości cywilizacyjnej w Polsce kwitnie. Zwłaszcza wśród tych co nic nie robią.

• Taki pomysł z Balonem i rakietą to ja już miałem 10 lat temu. Tylko w polskich warunkach wykonanie to cienka bryndza _ słowo ‘bryndza’ zastępuje inne słowo.