Pierwsze egzoplanety 2017 roku

W mniej niż tydzień od Nowego Roku pojawiły się pierwsze publikacje dotyczące planet pozasłonecznych. W tym artykule prezentujemy trzy egzoplanety, których istnienie zostało potwierdzone w 2017 roku.

Ostatnie lata to prawdziwa „złota era” w odkryciach planet pozasłonecznych. Od 2014 roku regularnie wzrasta ilość potwierdzonych odkryć planet pozasłonecznych do przynajmniej kilkuset obiektów rocznie. W dużej części jest to wynik kosmicznej misji Kepler, ale także naziemnych systemów poszukiwawczych.

W nowym roku prawdopodobnie będziemy mieli bardzo podobną sytuację. Spodziewać się można potwierdzenia odkryć kilkuset nowych obiektów. Należy dodać, że wciąż kilka tysięcy kandydatów na egzoplanetę z obserwacji teleskopu Keplera czeka na potwierdzenie. Równolegle będą publikowane odkrycia z pozostałych programów obserwacyjnych.

Pierwsze trzy egzoplanety, których istnienie zostało potwierdzone w 2017 roku to AS 205A b, TAP 26 b oraz K2-105 b. Są to bardzo różne obiekty o różnych wielkościach. Największą egzoplanetą jest AS 205A b – masa minimalna tego gazowego olbrzyma to ponad 19 mas Jowisza. Znacznie mniejszy obiektem jest TAP 26 b – o masie co najmniej 1,7 masy Jowisza. TAP 26 b krąży bardzo blisko swej gwiazdy macierzystej – jest to tzw. „gorący Jowisz”.

Najmniejszą egzoplanetą w tym zestawieniu jest K2-105 b. Jego masa wynosi około 30 mas Ziemi. Jest to zatem mały gazowy gigant. Podobnie jak TAP 26 b, K2-105 b krąży bardzo blisko swej gwiazdy macierzystej – ten obiekt może być nazwany „gorącym Neptunem”.

Aktualnie lista znanych i potwierdzonych planet pozasłonecznych zawiera 3560 obiektów.

(EPE)