NASA kupi dodatkowe loty na ISS od Boeinga

Dla amerykańskiej agencji kosmicznej pojawiła się dodatkowa opcja zakupienia lotów dla astronautów, którzy mieli by się udać na ISS na pokładzie rosyjskich Sojuzów. Miejsca wykupione byłyby od koncernu Boeing.

Od bieżącego, 2017 roku Rosjanie zredukują obecność własnych załóg na ISS. Decyzja ta podjęta została przede wszystkim ze względu na bardzo słabą kondycję gospodarki Rosji. W ramach oszczędności wynikających ze zmniejszonych rosyjskich potrzeb zmniejszona zostanie również ilość lotów logistycznych statków Progress, którymi dostarczane jest paliwo, żywność i nowe eksperymenty na pokład Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Ilość lotów logistycznych miałaby zostać zmniejszona z czterech do trzech rocznie.

Statek Sojuz w wersji TMA / Źródło: NASA

Rosyjski statek Sojuz / NASA

W nowej konfiguracji tylko czterech Rosjan będzie udawało się na pokład Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Wcześniej rocznie na ISS latało sześciu obywateli Federacji Rosyjskiej. Wraz z redukcja załogi pojawiła się kwestia dodatkowych miejsc do wykorzystania w statkach Sojuz. Rozważane były różne opcje, takie jak sprzedaż miejsc innym państwom, turystom kosmicznym lub loty tylko dwójki astronautów wraz z dodatkowym kontenerem ładunkowym. Trzecia opcja zostanie wykorzystana w marcu tego roku, kiedy w kierunku ISS uda się tylko dwóch załogantów: Fiodor Jurczychin oraz Jack Fisher.

Jednocześnie parę miesięcy na forach astronautycznych pojawiły się nieoficjalne informacje, sugerujące że firma Boeing otrzymała możliwość wysłania swoich pracowników na pokład ISS. Miejsca w Sojuzach miały być oferowane jako spłata części długu wynoszącego 320 mln USD związanym z bankructwem rosyjsko-amerykańsko-norweskiej spółki Sealaunch.

Okazuje się, że rosyjska oferta została przyjęta przez Boeinga, który obecnie planuje odsprzedać dwa miejsca dla NASA. Dodatkowi amerykańscy astronauci udali by się na orbitę pod koniec 2017 i na początek 2018 roku. Cena oferowana przez Boeinga dla NASA nie została upubliczniona, można jednak szacować że będzie to wartość zbliżona do około 81,7 mln USD za miejsce. Za taką kwotę NASA kupowała ostatnią transzę miejsc na rosyjskich Sojuzach. Negocjacje szczegółów między Boeingiem i NASA powinny rozpocząć się pod koniec stycznia. Amerykańska agencja kosmiczna jest bardzo zainteresowana skorzystaniem z oferty.

Samodzielne loty amerykanów we własnych pojazdach (kapsuły Dragon 2 i CST-100 Starliner) powinny rozpocząć się około 2019 roku.