Udany start rakiety Epsilon (20.12.2016)

Dwudziestego grudnia nastąpił udany start małej japońskiej rakiety Epsilon z satelitą ERG.

Do startu doszło o godzinie 12:00 CET z wyrzutni kosmodromu Kagoshima. Rakieta Epsilon wyniosła na niską orbitę okołoziemską satelitę Energisation and Radiation in Geospace (ERG). Misja ERG jest realizowana dla japońskiej agencji kosmicznej JAXA. Lot przebiegł prawidłowo i satelita ERG znalazł się na wyznaczonej bardzo eliptycznej orbicie o wysokości około 350 x 30000 km i nachyleniu około 31 stopni.

Start rakiety Epsilon z ERG – 20.12.2016 / Credits – JAXA | 宇宙航空研究開発機構

Masa satelity ERG wynosi około 350 kg. Satelita został wyposażony w dwa pięciometrowe maszty i cztery anteny o długości 15 metrów. Satelita został wprowadzony w ruch obrotowy o prędkości 7,5 obrotu na minutę. Przez rok ERG będzie badać otoczenie za pomocą dziewięciu instrumentów pokładowych. Głównym zadaniem tej misji naukowej są badania pasów radiacyjnych Van Allena.

Misja satelity ERG / Credits – JAXA | 宇宙航空研究開発機構

Był to drugi start rakiety Epsilon. Pierwszy nastąpił ponad 3 lata, we wrześniu 2013 roku. Następne dwa starty rakiet orbitalnych zaplanowane są na 21 grudnia. Tego dnia chińska rakieta CZ-2D wyniesie satelitę TanSat a później europejska Ariane 5 wyniesie dwa satelity telekomunikacyjne. Do końca roku powinno nastąpić jeszcze łącznie sześć startów rakiet orbitalnych.

(JAXA, PFA)