Rakietowy piątek (11.11.2016)

W piątek 11 listopada doszło do startu dwóch rakiet orbitalnych: Atlasa 5 z bazy Vandenberg oraz CZ-2D z kosmodromu Jiuquan.

Do pierwszego startu doszło 11 listopada o godzinie 19:30 CET. Amerykańska rakieta Atlas 5 z konfiguracji 501 wyniosła na orbitę polarną satelitę obserwacji Ziemi o nazwie WorldView-4. Start nastąpił z bazy Vandenberg w Kalifornii. Ładunkiem drugorzędnym w tym locie były zminiaturyzowane satelity: Prometheus-2.1, Prometheus-2.2, CELTEE, Aerocube 8C, Aerocube 8D, RAVAN oraz U2U.

Porównanie wielkości kilku serii najnowszych satelitów obserwacji Ziemi, WorldView-4 jest największy z nich / Credits - Digital Globe

Porównanie wielkości kilku serii najnowszych satelitów obserwacji Ziemi, WorldView-4 jest największy z nich / Credits – Digital Globe

Lot przebiegł prawidłowo i WorldView-4 znalazł się na odpowiedniej orbicie. Masa startowa satelity WorldView-4 to prawie 2500 kg. Jest to jeden z większych komercyjnych satelitów obserwacji Ziemi – znacznie większy od wdrażanych ostatnio innych konstelacji satelitów. Sercem tego satelity jest układ optyczny o aperturze ponad jednego metra. Z dostępnych informacji wynika, że maksymalna rozdzielczość WorldView-4 to około 30 cm. Taka rozdzielczość to nowa jakość w obserwacjach Ziemi, gdyż pozwala na detekcję zupełnie innej klasy zmian na powierzchni naszej planety czy na morzach.

Start WorldView-4 – 11.11.2016 / Credits – United Launch Alliance

W nocy z 11 na 12 listopada, zaledwie 14 minut po północy czasu polskiego, doszło do startu chińskiej rakiety CZ-2D. Start odbył się z kosmodromu Jiuquan. Głównym ładunkiem dla tej rakiety był satelita meteorologiczny Yunhai-1 (01). Jest to rozpoczęcie budowy nowej chińskiej konstelacji satelitów meteorologicznych. Satelita znalazł się na orbicie polarnej o wysokości około 760-780 km.

Start CZ-2D – 11/12.11.2016 / Credits – CCTV+

Następne dwa starty rakiet orbitalnych zaplanowano na 17 listopada. Wówczas dojdzie do startu rakiety Ariane 5 oraz Sojuz-FG. Ten drugi start wyniesie trzech kosmonautów ku Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

(PFA, NSF, Tw, WV, CCTV)