Udany lot rakiety Antares

W nocy z poniedziałku na wtorek z Wallops wystartowała zmodernizowana rakieta Antares. Wystrzelony został logistyczny pojazd Cygnus z ładunkiem dla Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Start przeprowadzony przez Orbital ATK rozpoczął się we wtorek, 18 października o godzinie 1:45 CEST. Był to pierwszy start zmodernizowanej wersji Antares (oznaczona numerem 230) od czasu katastrofy w 2014 roku. Prawie dwa lata temu (28.10.2014) tuż po starcie misji CRS OA-3 rakieta Antares 130 eksplodowała, co zniszczyło wynoszony statek Cygnus oraz wyrzutnię na kosmodromie MARS (Mid-Atlantic Regional Spaceport) położonym na wyspie Wallops w stanie Virginia na zachodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych.

Winne eksplozji okazały się silniki AJ-26. Zostały one dostarczone przez znaną amerykańską firmę Aerojet Rocketdyne specjalizującą się w produkcji silników rakietowych, ale w tym przypadku chodzi o udoskonalone poradzieckie silniki NK-33. Przy czym nie chodzi o udoskonalenie projektu, ale o te same silniki, które pozostały w rosyjskich magazynach po wstrzymanym w 1972 r. radzieckim programie rakiety księżycowej N1.

Cygnus OA-6 zbliża się do ISS / Credits - NASA

Cygnus OA-6 zbliża się do ISS / Credits – NASA

W tej sytuacji firma, wówczas jeszcze pod nazwą Orbital Sciences, zdecydowała się zamienić silniki w rakiecie Antares z NK-33 na inne, bardziej niezawodne. Wybór padł na silniki… znowu rosyjskie (chociaż już nie radzieckie). Tym razem jednak chodzi o konstrukcję sprawdzoną i cieszącą się zasłużoną renomą, będącą jedną z kilku pochodnych znakomitego silnika RD-170 produkowanego przez NPO Energomasz. Wprawdzie oryginalna konstrukcja silnika pochodzi również z odległych już lat 80. ubiegłego stulecia, ale w międzyczasie była ona rozwijana i udoskonalana.

Nagranie ze startu Antaresa 230 / Credits: SciNews

Wymiana silników wpłynęła jednak na dodatkowe zmiany, ponieważ rakietę trzeba było dostosować do silniejszej konstrukcji. Weryfikacją konstrukcji był udany lot nowej wersji Antaresa, która wyniosła pojazd logistyczny Cygnus OA-5 (pojazd nosi imię Alan Poindexter, na cześć zmarłego amerykańskiego pilota wahadłowców związanego z firmą Orbital ATK). Pojazd zabierze na ISS niemal 2,5 tony ładunku, w tym zaopatrzenie dla astronautów oraz nowe eksperymenty naukowe. Uchwycenie przez ramię stacji kosmicznej i przyłączenie do dolnego węzła cumowniczego modułu Unity zaplanowano na 23 października.

1. Udany lot! Warto zauważyć, że pod koniec wejścia były na bieżąco podawane parametry orbity (Ap, Pe i Inklinacja) i to w metrycznym systemie. Nie do zobaczenia w przypadku startów SpaceX, Arianespace czy ULA…