CZ-5 na wyrzutni startowej

Nowa ciężka chińska rakieta CZ-5 została 28 października przetransportowana na wyrzutnię startową.

Wyprowadzanie CZ-5 na wyrzutnię startową / Credits - CNSA

Wyprowadzanie CZ-5 na wyrzutnię startową / Credits – CNSA

Rakieta „Długi Marsz – 5” (Chang Zheng – 5, CZ-5) to najnowsza chińska rakieta nośna. Ta rakieta została zaprojektowana do wynoszenia większych ładunków na niską orbitę okołoziemską (LEO) i poza bezpośrednie otoczenie Ziemi. Nośność CZ-5 to około 25 ton na LEO i około 14 ton na orbitę geostacjonarną transferową (GTO), czyli wartość zbliżoną do amerykańskiej rakiety Delta IV Heavy. Prace nad CZ-5 (finansowane) trwają od 2007 roku, wcześniej trwały prace koncepcyjne i rozwój potrzebnych technologii.

Rakiety CZ-5 będą startować z nowego kosmodromu Wenchang położonego na wyspie Hajnan, znajdującej się na Morzu Południowochińskim. W porównaniu z innymi chińskimi kosmodromami lokalizacja Wenchang jest bardziej korzystna m.in. dla lotów na orbitę geostacjonarną (GEO).

Pierwszy start CZ-5 ma nastąpić 3 listopada 2016. W ramach przygotowań do startu rakietę CZ-5 wyprowadzono na wyrzutnię startową 28 października. Na pokładzie tej CZ-5 na orbitę zostanie wyniesiony satelita SJ 17 (Shijian 17), o którym niewiele wiadomo.

Wyjazd CZ-5 na wyrzutnię / Credits – CCTV+
(PFA, Tw)

1. A może jest tam na niej Nowy człon tej nowej Stacji o wadze 17-t. z Modułem Cumowniczym 4-6 ,do dalszej jej rozbudowy.?

• Plotki głoszą, że jest to moduł z silnikiem jonowym do podnoszenia orbity stacji Tiangong-2. Brzmi niewiarygodnie…

• VENDETA— Jeżeli to prawda ,to znów Chińczycy wyprzedzą NASA ,bo ona ma dołączyć do ISS VASIMR-300 kW. też do podnoszenia ISS.

• Kontynuując wątek, górny człon wygląda jak zdjęty z Delta Hvy. Podobno średnica rakiety głównej też jest taka sama. Mają dobry wywiad w NASA.