Firma SpaceForest będzie uczestniczyć w pracach nad sondą JUICE, której start zaplanowano na 2022 rok.

Jupiter Icy Moon Explorer (JUICE) to duża międzyplanetarna misja Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA). Duża sonda kosmiczna ma zostać wyniesiona w kierunku Jowisza w 2022 roku, za pomocą rakiety Ariane 5. Lot potrwa prawie osiem lat, po czym rozpocznie się trzy i pół letnia misja badawcza tego gazowego giganta i jego księżyców. W 2033 roku, po serii manewrów, JUICE wejdzie na orbitę wokół Ganimedesa – największego księżyca Jowisza.

Start w 2022 roku oznacza, że już teraz trwają prace nad poszczególnymi komponentami sondy. Na pokładzie JUICE znajdzie się jedenaście instrumentów naukowych. Ponadto, sonda zostanie wyposażona w odpowiednie systemy komunikacji, zasilania, orientacji oraz komputer pokładowy. Te wszystkie komponenty muszą być wyprodukowane w ciągu najbliższych lat, by zdążyć na długą kampanię testów i integracji przed startem.

Zespół badawczy firmy SpaceForest z rakietą Candle-2 / Credits: SpaceForest

Wszystkie państwa ESA, w tym Polska, uczestniczą w JUICE. Oznacza to, że pewna część prac nad tą sondą zostanie wykonana w naszym kraju przez różne firmy i instytuty naukowe. Jedną z pierwszych polskich firm, które zaproszono do udziału w JUICE jest gdyńska firma SpaceForest. Do współpracy została zaproszona przez RUAG Space AB ze Szwecji, który jest jednym z ważniejszych partnerów misji. SpaceForest będzie pracować nad systemem zarządzania danymi kontrolnymi w JUICE.

W przypadku projektu naukowego takiego jak JUICE wymagana jest wysoka jakość pracy oraz dotrzymanie terminów z uwagi na ściśle określoną datę startu.  Zaproszenie SpaceForest do prac przy JUICE to potwierdzenie, że projekty kosmiczne tej firmy są wykonywane z wysoką jakością przez dobry zespół inżynierów.

(SF)