Korea Południowa będzie pierwszym zagranicznym użytkownikiem rakiety Angara.

Start rakiety Angara-1.2PP, 10 lipca 2014 / Credit: MO RF

International Launch Services (ILS) ogłosiła w poniedziałek 1 sierpnia, że południowokoreańska agencja kosmiczna KARI podpisała kontrakt na usługę wyniesienia satelity obserwacji Ziemi (EO) rakietą Angara – nową rosyjską rakietą nośną. Angara jest komercyjnie dostępna od lipca 2015, a Koreańczycy są jej pierwszym klientem.

Rakieta Angara 1.2 w 2020 roku wynieść ma satelitę obserwacji Ziemi KompSat-6 na heliosynchroniczną orbitę okołobiegunową. Start nastąpi z kosmodromu w Plesiecku. KompSat-6 jest satelitą SAR o masie startowej 1700 kg. Zastąpi wyniesionego w 2013 roku KompSata-5, od którego będzie miała 4 razy lepszą rozdzielczość (poniżej 50 cm).

Dla samego operatora rakiety, ILS (firmy rejestrowanej w USA, będącej joint-venture rosyjskich zakładów Kruniczewa i firmy Energia), wprowadzenie na rynek lekkiej Angary 1.2, to nowy rozdział w działalności, która do teraz skupiała się na wynoszeniu dużych satelitów łącznościowych rakietami Proton. ILS był oficjalnym komercyjnym operatorem Angary już od 1999 roku, gdyż pierwotnie dziewiczy start rakiety miał odbyć się w 2001 roku (taki start nastąpił dopiero w roku 2014).

KOMPSAT-5 na orbicie - wizualizacja / Credit: KARI

KOMPSAT-5 na orbicie – wizualizacja / Credit: KARI

ILS wygrało kontrakt z Koreą na zasadach przetargu i twierdzi, że jest w tej chwili najbardziej konkurencyjną rakietą dla małych satelitów. Chociaż firma nie ujawniła wartości liczbowych, to mówi, że jest tańsza od indyjskiej PSLV czy europejskiej Vegi.

Angary mają w przyszłości zastąpić rakiety Proton (trójstopniowa Angara A5) i Rokot (dwustopniowa Angara 1.2). Oba warianty mają już za sobą udane loty testowe. Po roku 2020 powinny również startować z nowego kosmodromu Wostocznyj.

(SFN, ILS, KARI)