Juno w apojowium

Trzydziestego pierwszego lipca sonda Juno osiągnie najdalszy punkt wstępnej orbity wokół Jowisza.

Po pięciu latach podróży po Układzie Słonecznym, sonda Juno przybyła do Jowisza 5 lipca. Tego dnia, o 05:18 CEST Juno uruchomiła główny silnik na 35 minut. Bezbłędny manewr pozwolił na przechwycenie sondy przez pole grawitacyjne Jowisza.

Nagranie prezentujące Jowisza i jego największe księżyce jeszcze przed wejściem Juno na orbitę wokół tej planety / Credits – NASA Jet Propulsion Laboratory

Pierwsze dwie wstępne orbity są bardzo eliptyczne o czasie ponad 53 dni. Pierwszy najdalszy punkt tych wstępnych orbit zostanie osiągnięty przez Juno 31 lipca. Dystans pomiędzy sondą a Jowiszem wyniesie wówczas ponad 8 milionów kilometrów.

Po tych wstępnych orbitach, silnik główny Juno  zostanie zostanie jeszcze raz uruchomiony, by skrócić okres orbitalny sondy do 14 dni  co zapoczątkuje naukową fazę misji. Ale zanim do tego dojdzie, 27 sierpnia, Juno musi zakończyć swoje pierwsze okrążenie wokół Jowisza. Wtedy Juno przeleci zaledwie 4200 kilometrów powyżej szczytów chmur gazowego giganta.

“Przez pięć lat  koncentrowaliśmy się  się na dotarciu do Jowisza. Teraz jesteśmy tam, i koncentrujemy się na rozpoczęciu dziesiątków przelotów  dookoła Jowisza, aby uzyskać naukowe dane”, powiedział Scott Bolton, główny badacz misji Juno z Southwest Research Institute w San Antonio.

Instrumenty naukowe Juno zostały wyłączone podczas wchodzenia  na  orbitę wokół Jowisza w celu uproszczenia operacji kosmicznych w trakcie ostatniej fazy dotarcia do króla planet,  w tym krytycznego manewru JOI (wejście na orbitę wokół Jowisza) . 27 sierpnia zostaną testowo  uruchomione wszystkie  naukowe instrumenty sondy.

“Sonda jest w doskonałym stanie  i wszystkie instrumenty są w pełni sprawdzone i gotowe do naszego pierwszego  bliskiego spojrzenia na Jowisza,” powiedział Rick Nybakken,  kierownik projektu Juno w NASA Jet Propulsion Laboratory w Pasadenie w Kalifornii ,

Potężny zestaw instrumentów naukowych sondy  Juno będzie sondować głęboką strukturę Jowisza, cyrkulację atmosferyczną i zbada procesy fizyczne wysokich energii w otoczeniu  magnetycznym planety olbrzyma.

Dane naukowe uzyskane dzięki sondzie Juno dostarczą  wskazówek  na temat  powstawania i ewolucji Jowisza  oraz  pozwolą określić jak nasz Układ Słoneczny formował  się  i ewoluował .

Uzyskana wiedza pozwoli też poszerzyć wiedzę na temat budowy innych układów planetarnych. Obecne techniki obserwacyjne pozwalają głównie dokonywać detekcji planet pozasłonecznych, które czasem są nazywane egzojowiszami.

Autorem artykułu jest Robert Kozieł.